Full version: Vad saknas?
Daffodil
Hej!
Jag skulle önska er hjälp med att välja ett vackert komlement till min samplantering.
Runt vår altan (söderläge) växer i tur och ordning (från västra delen av rabatten); brokbladig kornell 'Elegantissima' - Thuja 'Smaragd' (tror jag det är...) - vidjehortensia.

Thujans nedersta 25 cm är kal i framkant och därtill har ju grannbuskarna en större diameter vilket gör att det finns ett litet "tomrum" under thujan. DÄR vill jag plantera något.

Bökig som jag är - eller är det så det är att vara passionerad?? - så vill jag hitta det ultimata, vackra, lilla "smycket" som passar in i sällskapet.

Tar gärna emot alla sorters förslag utan att speca mer än att det inte får ta för stor plats i förhållande till sitt utrymme... shy.gif

Tack på förhand!
(PS. Försökte ladda ner en bild men misslyckades. Filen var större än tillgängligt utrymme)
Krolliljan
Vill du ha ngt som döljer tujans nedre del året om kan man ha ngt vintergrönt typ en eller två oklippta buxbom.

Jag köpte annars en alldeles bedårande liten pärlbuske förra året. Den blommar med små vita blommor ganska tidigt. Vad jag vet blir den inte stor. Nackdelen kan ev vara att den inte verkar bli så tät.
Krolliljan
Hittade denna länk. Vet inte men kanske du kan ha nytta av den.
Daffodil
Tack för tipset och den suveräna länken smiley_small_hug.gif

Vad gäller buxbom hade den varit riktigt bra, men jag har redan två i trädgården och söker därför ngt annat. Men det kunde ju ingen veta med tanke på att jag medvetet valde att inte specifisera mig i min förfrågan. Jag tar gärna emot ytterligare förslag om det är någon som vill dela med sig av tips och goda erfarenheter.

Länken gjorde att jag hittat ett par alternativ till min planerade nya rabatt som ska ringa in vår stora syren; bukettapel, japansk snöbollsbuske, lagerhägg 'Van Nes', pärlbuske, vårolvon och smällspirea. Ska plantera tre buskar och inte nödvändigtvis olika. Kravet är att de ska vara ganska täta och runda och ca 1,5 m om ngt år.
Jan Lindgren
Hej!
Jag avråder från lagerhägg. Den är alldeles för dåligt härdig. Blir det en hård vinter i zon 3 så ser den förfärlig ut på våren. Vill du ha något vintergrönt så prova Pieris floribunda. Den har fungerat bra här i zon 3,5 under alla hårda vintrar. Vill du ha olvon Så fundera på Viburnum trilobum som har ätliga bär som är bra till sylt. Amerikanarna kallar den för highbush cranberry.
MVH
Jan Lindgren
jegi
Visst är det en försiktig zonknäckning med lagerhägg i zon 3. Är man medveten om det är det inga problem. Nu har jag en i zon 4 sen drygt två år och det är nog vårsolen som är den värsta fienden. MEN med lite säckväv på våren så blir det bara enstaka gula blad på den och klipper man bort dessa så växer den till ordentligt och blir fin till juni.
Nu kan jag inga namn men den här buskiga varianten blir nog inte fullt 1,5 meter, då får man nog gå på portugisisk och den är sämre härdig.
Daffodil
Återigen tack för de tips jag fått.

Har nu letat runt på webben efter information om rosling- och olvonförslagen och tycker att de är klart intressanta att på allvar fundera vidare på. Vad heter en korrekt beställning på plantskolan tror ni?

Också tack för vridandet och vändandet av lägerhäggens vara eller inte vara i min zon. Det är en mkt snygg växt med sina läderartade och frisk gröna blad och dess blomning. Får fundera vidare på om den skulle trivas hos mig eller inte...

Har ni erfarenheter av eldtorn, någon??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon