Gnuttis
Har fått så mycket chile så att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med den. Men det skulle vara kul att försöka torka den så att jag har över vintern och dessutom så kan det bli en riktigt fin prydnad att ha i köket. smile.gif

Men hur gör man? Någon som vet hur man torkar frukterna bäst? Och finns det något sätt att få det att se snyggt ut så att jag kan ha dem hängande i köket som mat/prydnad?
Chamomille
Jag tror i alla fall att du ska hacka dom i småbitar och torka på en olla eller i ugn på 50 grader. Det skulle jag ha gjort i alla fall. yes.gif
Emssal
Odlade chili för några år sedan och trädde upp dem på tråd med synål och hängde dem i köket för att torka. lev riktigt dekorativa girlander som det var lätt att plocka från efterhand.
Detta var visserligen ganska små chilifrukter, 5-7 cm långa, någon cm i diameter kanske, så jag vet inte om de hinner torka "naturligt" om de är större eller om de ruttnar/möglar innan de är torra.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även bra att frysa chili, bara rensa dem och ta bort kärnorna, stoppa i burk och in frysen, det är nästan som att använda färsk chili sedan i matlagningen det är bara något lättare att finhacka djupfryst chili tycker jag.
Chamomille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2007, 09:26) *
Det går även bra att frysa chili, bara rensa dem och ta bort kärnorna, stoppa i burk och in frysen, det är nästan som att använda färsk chili sedan i matlagningen det är bara något lättare att finhacka djupfryst chili tycker jag.

Varför ta bort kärnorna??? Det är ju dom det är hugg i...
Åsa, mälardalen zon 2
Därför att det står i boken Chilipeppar av Philippe Plönninge att chilin har bättre hållbarhet i frysen ifall man tar bort fröerna, då ska de kunna ligga i frysen i flera år.
Gnuttis
Tack för alla svaren.
smiley_small_hug.gif

Eftersom jag har så väldigt mycket frukter så kan jag nog faktiskt pröva alla de olika tipsen. Så får jag se vilken som passar mig bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon