Full version: Nippon myrmedel
Snigelhatare
För några år sedan fanns det ett myrmedel som hette Nippon. Har inte sett det på flera år nu. Det var absolut det bästa jag har använt. Mycket effektivt och tuben var hur dryg som helst. Om man bor som jag och har massor med myror och myrsamhällen så blir det väldigt dyrt att hålla på och köpa massa myrdosor. Är det någon som känner till om det sälj Nippon någonstans.
KURT
CITAT (Snigelhatare @ 07-08-2007, 09:26) *
För några år sedan fanns det ett myrmedel som hette Nippon. Har inte sett det på flera år nu. Det var absolut det bästa jag har använt. Mycket effektivt och tuben var hur dryg som helst. Om man bor som jag och har massor med myror och myrsamhällen så blir det väldigt dyrt att hålla på och köpa massa myrdosor. Är det någon som känner till om det sälj Nippon någonstans.

Eftersom den verksamma substansen i Nippon är borax, så blir det ännu mycket mera billigare om du köper separat och blandar ditt eget myrmedel.
Snigelhatare
Intressant. Köper man borax på apoteket? Innehållsförteckningen är rena grekiskan för mig. Vilka ämnen behövs för att blanda till det själp? Räcker det med rent borax eller måste det blandas ut?
KURT
I Nippon är det ca 5% vikt % borax, sedan behöver man något som lockar till sig myrorna, t ex honung/sirap eller socker + vatten. Borax kostar inte mycket i färghandeln/hobbyaffärer.
Chamomille
CITAT (KURT @ 08-08-2007, 07:11) *
I Nippon är det ca 5% vikt % borax, sedan behöver man något som lockar till sig myrorna, t ex honung/sirap eller socker + vatten. Borax kostar inte mycket i färghandeln/hobbyaffärer.

Gud vilket bra tips. Va du kan... wink.gif
Snigelhatare
Låter toppen, det ska jag verkligen pröva.

Tack för svaren!
Corsa
Latmaskar eller de som inte har sin kemilåda kvar kan köpa Nippon på Clas Olsson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon