Annika O
07-08-2007, 09:46
Hej, jag undrar om man kan använda vatten från en pool till bevattning av blommor, fruktbuskar och träd?
Vi skall nämligen tömma vår lilla familjepool (rymmer ett par kubik) och det känns onödigt att bara hälla ut det.
I och med att vädret inte varit det bästa så har vi inte använt poolen så mycket och därmed inte heller klorerat den mer än två gånger med ett par klortabletter var gång.
Kan växterna och fruktbuskarna ta skada av den lilla mängden klor som finns i detta vatten?
Hälsn.
Annika
Klor avdunstar normalt ganska fort, det är bla därför man bör låta kranvattnet stå ett tag innan man använder det. Så om ni inte nyligen klorerat det så borde det vara OK.
Om klors avdunstning vet jag intet, men jag troratt en lättklorerad pool är klart mer klorerad än något annat vatten och jag vet att klor är bra på att döda bakterier och svamp, som behövs i jorden. Själv skulle jag studera saken bra mycket mer än att ställa frågor här och lita på svar från mig och andra innan jag hällde en endaste liter i min egen trädgård.
Killensomvillhagrönafingrar
08-08-2007, 12:47
Jag har ingen erfenhet av att använda poolvatten att vattna växter med, men även vanligt vatten innehåller klor.
Då vissa av mina fiskar är rejält känsliga har jag "tagit" bort kloret ur kranvattnet innan jag använde det.
Genomluftning är det som gäller.
Så en vattenspridare vore toppen kan jag gissa.
Koppla ett T-rör till cirkulationspumpen så att du kan få lite fart på vattnet på vägen ut och koppla denna till vattenspridaren.
Borde fungera bra.
Komm just på att jag på jobbet blandar en klorförening och denna förstörs om kärlet är öppet och produkten är då obrukbar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.