Tillis
Har lusläst detta forum och andra ställen för att få svar på min fråga men inte hittat något.
I somras fick jag en hibiskus som då hade ganska många knoppar. De har nu blommat över undan för undan och nu är det inte en endaste knopp på hibiskusen. Den står i ett ljust österfönster eftersom vår lägenhet är väldigt ljus, solig och varm så jag har inte vågat ställa den mot väster eller söder.
Tror ni den kan få fler knoppar i höst? Borde den stå mörkare/ljusare för att få knopp eller ska jag bara låta den växa till sig tills i vår? Tyvärr är det inte så mkt sol på vår balkong, annars kanske jag kunde ställt den där? Vad tror ni är bäst att göra för att få nya knoppar?

/Tillis
Guerreira
Hej!

Jag tror att den behöver mer ljus. Hibiskusar älskar ljus - jag har mina i ett sydöst fönster och de blommar konstant. Har du köpt plantan relativt nyligen kan den också vara stressad. Sköt om den ömt med ljus och vatten så vaknar den nog till liv igen.
Ciczi
Ingen blomma blommar konstant, din hibiskus är i vila. Låt den stå där den står och vattna den vid behov så ska du se att den blommar igen.

Hur många timmar är det sol i österfönstret?

Ciczi
Tillis
Jag vet inte exakt hur många timmar det är sol i österfönstret, ska kolla i helgen när jag är hemma.

Kan hibiskus börja blomma när som helst på året eller får den bara knoppar på våren?
langborsten
Hej!
Jag har massor med hibiskusar och lärt mig genom åren att det är framför allt ljus de behöver, tror inte din hibiskus får tillräckligt i österfönster. Nog bättre om du till våren ställer den i söderfönster med halvfällda persienner, helst också lite ventilation (annars risk för spinn). Det är ljuslängden som talar om för växten när det är dags att sätta knoppar, så eftersom dagarna nu blir allt kortare kan du nog inte räkna med fler blommor. Kan också vara bra att veta att man inte ska ge för mycket näring, då prioriteras bladverket istället för knoppsättning.
Lycka till!
Langborsten
Malva15
Står en hibiskus tillräckligt ljust året runt kan den överraska med blommor hela året även om de blommar rikligast under vår och sommar. Jag har varit med om att en hibiskus jag hade blommade på självaste julafton vilket nästan blev min finaste julklapp det året. rose.gif
Ciczi
CITAT (Malva15 @ 09-08-2007, 15:15) *
Står en hibiskus tillräckligt ljust året runt kan den överraska med blommor hela året även om de blommar rikligast under vår och sommar. Jag har varit med om att en hibiskus jag hade blommade på självaste julafton vilket nästan blev min finaste julklapp det året. rose.gif

Me too!!!
Elin80
Min hibiskus står i ett norrfönster på jobbet och den blommar nästan jämt...Så just den verkar inte bry sig om att den inte får så jättemycket ljus...Fast den kanske inte bryr sig om det är solljus eller ljus från lysrör...?

/Elin
Malva15
Den hibiskus som jag beskrev som blommade på julafton stod i ett ljust österfönster (ljust i den mening att det inte finns hus eller något annat skymmande utanför fönstret) Min erfarenhet är att de både blommar tillräckligt bra och håller sig fria från ohyra i mindre solgassiga fönster.
De blommar förvisso ännu bättre i väster eller söderfönster men där är luften torrare och då faller lätt knopparna av eller så kommer spinn så man får sörja för luftväxling i soligare fönster. santa.gif
Tillis
Nu är det 16 rejäla knoppar och nästan lika många "anlag"!!! och hibiskusen står fortfarande i mitt ljusa men självklart inte soliga norrfönster! Tjoho! yahoo.gif
bea
På den här tråden verkar det finnas en del Hibiskuskunniga!!!
Passar då på att fråga om frilandshibiskus.

I börja på sommaren bytte jag till mig ett par sådana. De har tagit sig fint och stått ute i österläge hela sommaren. Nu undrar jag hur jag ska sköta dem under hösten och vintern? Som vanlig hibiskus? Vad är det för skillnad på frilandshibiskus och annan hibiskus? Jag skulle gärna vilja veta lite mer. Är novis på hibiskusområdet men en anledning till att jag har fastnat för dem är att de utgör perfekt sköldpaddsmat under vinterhalvåret.

/bea

Ciczi
Frilandshibiskusen är just det, en utomhusväxt. Den vi har i fönsterkarmarna är en tropisk växt och inte härdig. dvs den överlever inte vintern här i Norden. En frilandshibiskus första år ute bör den nog skyddas ordentligt. Jag har dock ingen vana av frilandshibiskusar, men det finns många på detta forum som har det.

Var i landet bor du bea? Frilandshibiskusen är inte härdig i hela landet har jag för mig?

mvh Ciczi
ängsvädd
Härdiga i zon tre, åtminstone sorterna på denna sida
bea
Jag bor i zon III men nog borde det väl vara svårt att övervintra den ute första levnadsåret i alla fall?
Jag har ett garage som jag kan hålla i lämplig temperatur. Jag brukar ha lite träd, buxbom och pelargoner där över vintern och tänkte att hibiskusen skulle få göra dem sällskap.
Tack för bilderna - jag hade inte en aning om att det fanns så många sorter. Undrar vad min heter mer?
/bea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon