Full version: Extraljus
millamac
Jag har citrusträd (citron och blodappelsin) samt avocado och lite annat. behöver sådana växter extraljus under vintern och isf räcker det med vanliga glödlampor alternativt lågenergilampor?

jag har även dadlar och fikon som jag kan tänka mig vilja ha det lite ljusare än den svenska hösterna/ vintern (och även sommaren som den har varit hittills) g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja de brukar behöva ljus med undantag för fikon som man brukar ha ute under sommar-höst så den får avmogna = tappa bladen (detta är normalt sett en lövfällande växt precis som äppelträden) och sedan ställs den kallt runt nollgradigt och mörkt under vintern, men är det en väldigt liten och ung planta kan man ju övervintra den inomhus. Dessa växter du nämner vill gärna ha ett svalt ställe att övervintra på inomhus

Glödlampor funkar inte som belysning de ger inte speciellt mycket ljus som växterna har nytta av, det mesta av energin blir värme. Lågenergilampor eller vanliga lysrör funkar dock bra MEN de ska placeras nära växten ca 10-30cm från växten för att göra nytta så använder man små lågenergilampor kan man behöva hänga upp många såna ifall man har växter av lite större format.
millamac
tack.

finn det några andra bra tips för att gynna dessa växter?
kerstin z5-6
Ljuset- nov -april ska vara på 14-16 tim /dygn för att ge bra effekt
langborsten
Hej!
Jag har också citron- och apelsinträd som jag de senaste åren övervintrat i ett vanligt rum, alltså normal inomhustemperatur, och haft ett drygt 1 meter långt lysrör i taket som räckt åt allihop. De första åren hade jag lysröret på 14-16 timmar/dag men då började citronträdet blomma och då tänkte jag att den kommer att bli utmattad om den dessutom ska blomma utomhus hela sommaren, så jag minskade timmarna till 12 och då startade ingen tillväxt och ingen tappade blad. Sen är det ju det här med spinn och annan ohyra som det gäller att hålla ett öga på, men det vet du förstås. Jag har också en fylld vattenkanna i rummet så det blir lite högre luftfuktighet.
Bästa hälsningar
langborsten
Lady Hamilton
Citrusa klarar av att blomma året runt Det är naturligt för dem tummenupp.gif Det är mycket vanligt att citrusar både blommar och bär frukt samtidigt Glöm ine näringen bara
kerstin z5-6
och om de ändå inte sover -dvs vilar i låg temp utan har ljus är det naturligt att de blommar -de fortsätter med det när de kommit ut
Kortare ljustid än 14 tim kan ge långa fula ljusgröna skott som söker ljus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon