Trädgårdsrookie
Jag skulle vilja plantera ngt mindre träd eller ngn fin buske i stora krukor på altanen...Vad kan man övervintra i kruka i zon 6 och hur ska man förvara det?

Har ex en tuja som ska vara härdig här, planterad i en stor kruka, hade tänkt kasta den till hösten, men kan den gå övervintra?
Betty
Jag övervintrar krukrosor, småträd och småbuskar i pallkragar fyllda med jord. Hade jag haft kvar potatislandet så skulle jag ha grävt ner dem där. Skydda/skugga tujorna mot den förrädiska vårsolen.
Eva-Helene
Om du inte kan gräva ned, så får du packa in i frigolit, bubbelplast o dylikt.
Trädgårdsrookie
Så man kan låta krukan stå ute på altanen och linda in själva trädet/busken i bubbelplast? Vad händer om man ställer in dem i ett rätt mörkt garage, blir det för mörkt då?

Ni förstår jag har ju ingen koll, men skulle så gärna vilja ha en massa härliga krukor på min altan...

Hur är det med perenner som vissnar ner generellt? Kan man ha dem i krukor över vintern, klarar de det? Funkior har jag sett, går det i vår norra zon? Låter man dem i så fall bara vissna ned och låter krukan stå ute eller är det bättre att ställa in krukan i kallgaraget?
Margith
Jag kan ju bara svara för det jag själv provat, men icke-härdiga buskrosor och Afrikas blå lilja ställer jag ner i min mörka källare. Temperatur mellan +2 och +10 under vintern. Enda "ljuset" i källaren består av ett betongglasfönster och med 2-3 meter snö utanför förstår du hur mycket ljus som kommer in genom det....
Det fungerar utmärkt bara jag kommer ihåg att ge de en liten skvätt vatten nån gång under hösten och nån gång under våren.

Perenner gräver jag ner i trädgårdslandet eller potatislandet, med kruka och allt, på hösten, när det iaf är tomt där. Fungerar också alldeles utmärkt.

Att övervintra dem på altan/balkong har jag aldrig provat. Det faller direkt på att jag inte har några krukor som jag är säker på klarar vintern utan att spricka flirting.gif

Dahlior och Himmelsblomma kan du ju också övervintra i mörkt garage (det gör jag) i år ska jag prova med Fuchsior också smile.gif

Tujan skulle jag ha grävt ner i backen, men du kanske inte har den möjligheten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Margith @ 07-08-2007, 20:04) *
Jag kan ju bara svara för det jag själv provat, men icke-härdiga buskrosor och Afrikas blå lilja ställer jag ner i min mörka källare. Temperatur mellan +2 och +10 under vintern. Enda "ljuset" i källaren består av ett betongglasfönster och med 2-3 meter snö utanför förstår du hur mycket ljus som kommer in genom det....
Det fungerar utmärkt bara jag kommer ihåg att ge de en liten skvätt vatten nån gång under hösten och nån gång under våren.

Perenner gräver jag ner i trädgårdslandet eller potatislandet, med kruka och allt, på hösten, när det iaf är tomt där. Fungerar också alldeles utmärkt.

Att övervintra dem på altan/balkong har jag aldrig provat. Det faller direkt på att jag inte har några krukor som jag är säker på klarar vintern utan att spricka flirting.gif

Dahlior och Himmelsblomma kan du ju också övervintra i mörkt garage (det gör jag) i år ska jag prova med Fuchsior också smile.gif

Tujan skulle jag ha grävt ner i backen, men du kanske inte har den möjligheten?

fuchsior övervintrar jag i en mörk källare som håller +10c brukar även låta dom få frost så dom fäller bladen .

angående resten är det härdiga växter för din zon så räcker det med att gräva ner dom i marken med krukan eller vira in krukan i skydd . jag har ju haft ''palmer'' ute denna förra vinter i krukor där jorden va total frusen lika så skimmia,granatäpplen,gingko,kamelia som stod på ett bord helt oskyddat och jorden va djup frysen så skulle tro att härdiga växteräven skulle klara sig hos dig om du skyddar krukan ev deras rötter . så du kan välja växter som helst du tycker är fint och som är härdigt . bara du då skyddar krukan,rötterna
kerstin z5-6
De bör ha markkontakt om du ska vara säker , pallkrage potatisland eller liknande -åter till kruka i maj
Trädgårdsrookie
Åh tack för alla svar som har kommit. Jag har ju ett trädgårdsland så jag kan ju gräva ned där, krukorna blir nog för stora för att gräva ned så det får bli själva "plantan" då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon