anettedahlman
08-07-2003, 17:56
Kan någon hjälpa mig, har en två år gammal självfertil kiwi och jag har läst att man ska klippa ner den för att få frukt???? Ska man klippa ner alla grenar eller bara vissa och i sådana fall hur mycket ska man klippa ner den???
Hälsningar Anette
Ingrid på Västkusten
08-07-2003, 20:19
Hej Anette,
Vad heter Din kiwi och i vilken zon bor Du?
undrar ingrid
anettedahlman
09-07-2003, 14:48
Hej Ingrid på västkusten!!
Jag bor i Göteborg och kiwin heter "Jenny". hoppas på svar
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2003, 20:14
Kiwi måste inte klippas alls, den sätter frukt ändå det tar dock några år innan kiwi brukar börja producera så att den inte har fått frukt när den enbart är 2år är normalt ofta får man vänta runt 4år innan den börjar producera.
Såhär står det i Nya beskärningsboken "Kiwi är en starkväxande slingerväxt som kan bli 6-8m hög. När kiwin blir för vidlyftig kan man skära in hela grenpartier. Eftersom kiwi blöder vissa år bör man av säkerhetsskäl beskära under JAS" (JAS = Juli, Augusti, September. Jag har själv klippt i kiwi på vårvintern-våren och det kan rinna rejält ur snittytorna så man bör nog följa råden att beskära under JAS)
Om du bor i växtzon 1-2 så skulle jag nog fundera på att flytta ut kiwin ifall växthuset är litet, Kiwi blir verkligen jätteväxter.
Om du absolut vill ha växten i ett växthus kanske du ska testa någonting liknande den typ av beskärning som beskrivs i boken "konsten att odla frukt och bär" av Harry Baker (översättning av en engelsk bok så beskärningsråden är ibland lite annorlunda än vad som brukar rekommenderas här i sverige).
Här är beskrivningen över beskärning av kiwi i den boken:
"Unga plantor beskärs strax ovanför översta tråden för att sidoskott ska växa fram. Dessa sidoskott dras vågrätt längs trådarna en till varje tråd. När det tillgängliga utrymmet är fyllt pinceras topparna. Sedan pinceras unga fruktbärande skott regelbundet till 7 blad över den sista frukten och skott utan frukter pinceras vid behov över 5 blad under hela sommaren. Avlägsna också ev. unga sidoskott som bildas på de pincerade skotten. När plantorna blivit äldre gallras grenarna i samband med beskärningen på vintern. 3-åriga sidogrenar som har burit frukt skärs tillbaka på sovande knopp nära basen för att få nya fruktbärande skott"
På de få teckningarna i boken ser det ut som om man har dragit upp linor vågrätt som man binder upp växten vid. Som du märker i texten så har de nog andra förhållanden för här i sverige är det inte ovanligt att de blöder vid vinterbeskärning så man får nog anpassa beskärningstiden till svenska förhållanden + Nya beskärningsboken är en ganska ny upplaga så den är ganska uppdaterad efter de senaste rönen så jag skulle nog klippa under JAS.
Ingrid på Västkusten
10-07-2003, 10:21
Åsa summerade upp det väldans bra åsså lite till, vart jag ville därhän var en fundering om Du itne skulle testa den på friland nämligen.
Hälsar ingrid
Vi har också en självfertil kiwi i växthuset och har haft funderingar på att flytta ut den men inte kommit så långt ännu.
I år fick den mängder med vackra blommor och jag hoppades på att det skulle bli några frukter att få smaka, men det bidde inget! Varför??
Anna
anettedahlman
11-07-2003, 15:20
CITAT (Anna C @ 11-07-2003, 14:46)
Vi har också en självfertil kiwi i växthuset och har haft funderingar på att flytta ut den men inte kommit så långt ännu.
I år fick den mängder med vackra blommor och jag hoppades på att det skulle bli några frukter att få smaka, men det bidde inget! Varför??
Anna
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag är nyfiken hur gammal den är?
Hej!
Jag vet inte hur gammal den är, för den fanns redan när vi flyttade in förra året. Det bara två blommor förra säsongen så jag tyckte inte att det var konstigt att det inte blev någon frukt då. Nu tycker jag att det borde i alla fall blivit något litet kart.
Plantan är stor och det känns som läge för för flytt utomhus. Men vi har inte riktigt hittat rätt ställe att flytta den till.
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
15-07-2003, 16:34
En del självfertila kiwisorter fungerar inte så bra, de kan ge enstaka frukter av sig själva men kan ofta ge rikligare skördar ifall de korspollineras med en annan planta (hanplanta).
Hej, jag her en gul kiwi-planta som jag har sått med frö, jag har hör att de ska klara åtminståne runt 15 -, dör de om det blir kallare, dör de ner till marken och växer upp igen eller skadas de bara? Då jag bor i zon lll funderar jag på om jag skall sätta ut den eller inte då det kommer att bli tungt att bära större och större kruka ut till garaget varje vinter.
Mvh Alexander
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.