Nila
Jag har en jordkällare i min trädgård som just nu är helt klädd med gräs. Helt hopplöst att hålla efter förstås, eftersom det är ganska brant att ta sig upp på den. Så nu håller jag på att planera för fullt vad jag ska sätta för växter där.

Har börjat plantera vintergröna på ena sidan. På andra sidan, som är solsidan, har jag tänkt sätta blåbär i nederkanten (så långt upp som man når). Någon som kan tipsa mig om vad som kan passa mer? Gärna några enkla marktäckande växter som sköter sig själva, eftersom det som sagt inte är helt enkelt att ta sig upp på kullen. rolleyes.gif
jegi
Min barndoms jordkällare var klädd med sommarängsblommor som blåklockor och prästkragar mm och jag skulle därför ha svårt att tänka mig nåt annat.
KURT
Om du skall ha blåbär så måste du nog ersätta jorden med torv, för att få surjord. Annars borde taklök fungera bra.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 08-08-2007, 07:21) *
Om du skall ha blåbär så måste du nog ersätta jorden med torv, för att få surjord. Annars borde taklök fungera bra.

Det behövs inte. Jag har blåbär på lerjord, men de bör ha barrträd i närheten som släpper ner barr, vilket gör jorden surare.

Man kan toppa med granbarr exv på vanlig jord.
KURT
CITAT (MimmiH @ 08-08-2007, 06:56) *
Det behövs inte. Jag har blåbär på lerjord, men de bör ha barrträd i närheten som släpper ner barr, vilket gör jorden surare.

Man kan toppa med granbarr exv på vanlig jord.

Ja barr ger ju sur jord. Men har man lera i jorden så brukar den buffra så mycket att den knappast blir sur av barr.
HelénE
Taklökar av olika sorter, backtimjan och lavendel har vi bla. på vår jordkällare.
Sen så växer där högt gräs av olika slag, finns ju massvis av höga fina grässorter.

Helén
Wilmer
På min barndoms jordkällare växte det Silverarv heter den väl, om jag inte minns fel namn. Förutom ängsblommor och gräs..

/ Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon