catlady
07-08-2007, 16:46
Min först Black Russian sprack och blev jättemjölig, så jag tog ur kärnorna istället för att äta den. Jag har sköljt och pillat bort fruktköttet, men måste man försöka ta bort det glatta som sitter runt fröerna också? Hur gör ni? Och ska de förvaras på något speciellt sätt under vintern, eller bara som alla andra fröer?
Dessutom bröt jag av misstag av grenen som 5 gröna tomater satt på. Jag vill jättegärna "rädda dem" och få dem att mogna. Går det att lägga grenen i söderfönstret, eller borde jag ta av tomaterna först? Hur ofta fungerar det att de mognar utan vatten och näring från sin planta?
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2007, 18:24
Jag brukar bara skopa ut fröerna ur frukten och så jäser jag fröerna i en glasburk med vatten i några dagar (3-5 dagar) rör i burken ca 2ggr per dag. Fyll sedan på mer vatten i burken, sätt lock på och skaka burken, fröerna faller till botten och skräpet flyter och kan hällas bort skölj fröerna tills de verkar rena och låt dem sedan torka på en bit papper.
Jäsningen tar inte bara bort det geleaktiga höljet det tar även bort ev. svampsjukdomar som kan finnas runt fröet.
När fröerna är torra kan de läggas i ex. ett kaffefilter och förvaras svalt + torrt (fast de brukar hålla i flera år i rumstemperatur också jag har testat, tomatfrön är långlivade).
Jag brer ut tomatfröna på hushållspapper med en kaffesked. Då går den glatta blåsan sönder och fröna torkar snällt över natten. Sen brukar jag vika ihop papperet och stoppa i ett märkt kuvert som förvaras mörkt och torrt tills det är dags att användas.
catlady
08-08-2007, 14:05
Ok, tackar för svar! Hoppas på många fina plantor nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.