Xira
Jag har fått någon slags ohyra på mina änglatrumpeter samt min tomat som står på balkongen.
Det rör sig om små brunaktiga kryp som mestadels uppehåller sig på undersidan av bladen, men på tomaten är dom över hela växten.
Skulle kanske kunna vara bladlöss men jag är inte säker...
Har iaf sprayat med något som heter insektssåpa, står att man ska spraya två gånger med en veckas mellanrum men efter första sprayningen tycker jag fortfarande att det sprider sig och dom lever fortfarande.
Sen är det så att tomaten är så himla tät (busktomat) att det är svårt att spraya överallt.
Några tips om hur jag blir av med dessa kryp?
Margith
Hej och välkommen hit!
Skulle du kunna berätta lite mer om hur krypen ser ut?
Hur stora? Kroppsform? Kryper dem? Flyger dem? Ser du ben och/eller fötter?
Bruna bladlöss har jag aldrig hört talas om, gröna och svarta har jag däremot thumbdown.gif och förra året fick jag lära mig att det tydligen finns röda också wacko.gif
Men bladlöss på tomater tycker jag låter konstigt, änglatrumpeter däremot är rena lus-magneterna (om du frågar mig).

Din fråga gällde ju egentligen hur du ska bli av med dem, men jag tror inte att du kan få ett vettigt svar förrän nån kommit på vad det är för kryp du har unsure.gif
Xira
Tack för visat intresse! tummenupp.gif

Krypen ser ut som små löss tycker jag; brun/grå, lite avlånga till formen, smalare i fram och rundare i bakdelen. Är kanske ett par mm stora, vissa mindre och andra större.
Kan inte se att dom rör sig särskilt mycket förutom när man petar på dom, då kan dom krypa runt lite. Flyger gör dom iaf inte.
Vet inte riktigt om dom äter på bladen, en del blad är lite malätna men bara längst ut i spetsen och så har det varit nästan ända sedan jag skaffade dom.
Dom finns ju som sagt både på änglarna och tomaten, men det är bara den ena av änglarna som är riktigt inavderad, den andra verkar klara sig ganska bra även fast dom står bredvid varandra... confused.gif

Hoppas att du kan hjälpa mig lösa detta, vill ju bli av med dom små snyltarna! ranting.gif
Margith
Det låter inte som bladlöss, men vad det är har jag ingen aning om, tyvärr no.gif

Har du provat att bara spola av växterna med kallt vatten och så hård stråle som växterna klarar av utan att trasas sönder?
Det är förvånansvärt effektivt, åtminstone på sånt som inte är skadedjur.
Xira
Nu bor jag ju i lägenhet med balkong, så att spola av växterna på något sätt är inte aktuellt... thumbdown.gif
Jag duschar växterna varje kväll med blomspruta, får väl kanske köra med hårdare stråle och se om krypen spolas bort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon