Om man nu bygger växthus och sen vill ha vindruvor därinne, kan man då ha dom i kruka? Dom blir väl flera år gamla och bara större och större! Eller ska man förbereda markbäddar för just druvorna? Det vore kul med vindruvor som växer som vid medelhavet och täcker hela taket så man får ett grönt tak och automatisk soldämpning!
kerstin z5-6
09-08-2007, 10:19
krukodling innebär ju att rotklumpen lätt fryser ..om du inte ska ha värme på förstås
Jordbädd med mkt grus och envis klippning håller rankorna på plats bäst
Zilga(går även ute ) och Himrod funkar bra i kyligare zoner
Mu i myllan
09-08-2007, 14:20
Tänk bara på att det gröna taket täpper igen takluckorna. Gör i så fall en pergola en bit under själva taket och se till att ha ordentlig takhöjd. Tomater och gurkor är där uppe och kivas om utrymmet ganska snabbt.
Kruka går bra om du väljer en rejält stor (50l). Isolerar den gör du genom att ställa den på frigolit och göra en box kring den av mera frigolit. Mellanrummet kan du fylla ut med rullat tidningspapper. Gärna några lager ovanpå jorden också.
Jag har alltså inget växthus ännu men jag planerar för ett och av svaren att döma och vad jag läste i en annan tråd så är det kanske bäst ändå att i ett eller två hörn förbereda med en grop för vindruvorna. Såg att nån gjort det möjligt för rötterna att växa ut i omgivningen men bara inte rötterna får hela huset att braka ihop eller sätter igen ev dränering! Att hålla på och isolera krukor verkar jobbigt och sen när dom växt upp och snurrat sig fast överallt så är det väl ändå omöjligt att flytta en kruka. Intressant idé med pergola inuti växthuset, kanske räcker det med ett nät av snöre eller ståltråd?
kerstin z5-6
12-08-2007, 21:11
de blir rätt tunga med åren -du får ha starka snören i så fall
Mu i myllan
24-08-2007, 10:14
Den krukan jag har har ett fat så den kan stå på frigolit året runt. Så jobbigt är det inte att sätta upp 4 skivor och tejpa ihop dem till en kub. Du behöver ju inte flytta dkrukan. Bara lyfta den lite så att någon kan peta in frigolitskivan under den. Max 3 cm alltså.
[attachment=6702:Kruka_oc...tentunna.PNG]Här ser du hur min kruka ser ut bredvid en 70 l vattentunna
Många plantera vindruvor i växthus i onödan. Kan man bara ha den i skyddat läge "ute", så bär det mycket bättre för vindruvan och för alla andra växter i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.