vindspel
07-08-2007, 23:33
Vissa saker skämtar man inte om. Kan man skämta om detta
http://www.youtube.com/watch?v=CMsaMGWPfHo...ted&search=
Piccante
08-08-2007, 00:00
såg en intervju med Mel Brooks en gång på tv. Han fick kritik för att han skämtade om Hitler när han gjorde Det våras för Hitler. vissa ansåg att det var fel att använda Hitler som en karaktär i en komedi. Men Mel brooks som själv är jude (född Melvin Kaminsky) sa att han fick idén att driva med Hitler när han såg Hitlers kroppsspråk och överdrivna gapiga och viftande framträdanden. Brooks ville framställa Hitler som en gapig, viftande och skrikande idiot bara för att när människor ser honom sen så ska de tänka på honom som just den lille suspekte kufen som är omöjlig att ta på allvar. Om man skrattar åt honom istället och ser honom som löjlig så kan han aldrig inspirera någon mer eller bli en respekterad symbol utan bara en clown. Det var Brooks baktankte med filmen att förlöjliga Hitler så långt det går.
Att driva med Hitler är ju inget nytt. Själv tyckte jag att Monty Phytons sketch var bättre,
Monty Phyton- Hitler i England.
Chaplin har ju också gjort en stark karikatyr av Hitler, även om den gjordes innan folk flest förstod hur jävlig Hitler var. Men ovanstående Youtube-klipp (Born to be alive) tycker jag själv är ungefär 100% dåligt. Men visst kan man skämta om Hitler och nazister, TV-serien 'Allo 'Allo! gör det ju inte med Hitler i bild, men, där skämtas med nazister - ofta på ett ganska vänligt sätt.
Hitler måste väl i många (de flesta kanske) avseenden vara den uslaste ledaren för ett land som världen skådat, det har säkert funnits många andra elaka personer i världshistorien men ingen annan har så stark personlig skuld i krig och mord i den här omfattningen. Därför tycker jag att det är svårt att skämta om honom, även om jag tycker det bör vara tillåtet och ibland dessutom kan vara effektivt.