Full version: Husdjur eller ej..
Chamomille
Vi har fått "bananflugor" eller vad dom kallas. Vi blir inte av med dom! Spray fungerar icke. Inte ens Thailändsk... Vad göra??
KURT
Är det verkligen bananflugor (det är "rätt" årstid för dem nu), så lockas de av doften av mogen, eller ruttnande frukt. Ett fat med lite vinäger brukar vara mycket effektivt.
Chamomille
Jahaa.. Då skall jag testa.. De kom hit samtidigt som jag var fågelvakt. Små "brun-orange" flugor... De kom väl med frukten då??? Eller var kommer dom ifrån eg?
Lady Hamilton
Ett tips! För ett par år sedan hade även jag FULLT med bananflugor De fanns överallt crying.gif Jag skjöljde frukten och förvarade i plastpåsar men IKKE! -cry-.gif Det gick inte att bli kvitt dem. Tills jag av en händelse upptäckte var de BODDE blink.gif
I papperskorgen under datorn! den som jag bara kastar papper i................ nono.gif barnen hade kastat fruktskal i papperkorgen så där bodde alla flugor å mådde bra............Jag kastade faktiskt hela papperkorgen och sedan var vi kvitt flugorna. Så mitt tips blir att kolla överallt så att du inte har en "glömd" papperskorg eller liknande där det kan ligga fruktrester
Chamomille
Hmmm. Nej. Vi har inga fruktskal.... Däremot har jag märkt att dom gillar ÖL!!! Fullt av flugor utanför i våra pantburkar... Nu har jag hällt vinäger i en liten burk så få vi se vad som händer. Det sitter en fluga där nu. devil.gif
KURT
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 06:23) *
Hmmm. Nej. Vi har inga fruktskal.... Däremot har jag märkt att dom gillar ÖL!!! Fullt av flugor utanför i våra pantburkar... Nu har jag hällt vinäger i en liten burk så få vi se vad som händer. Det sitter en fluga där nu. devil.gif

Tänk bara på att vinägern kommer att avdunsta ganska fort. Och när den har gjort det så kan de komma dit och äta av "resterna".
Leia
Rödvin eller saft i ett glas med någon droppe diskmedel för att få bort ytspänningen funkar också. När de kommer för att mumsa så drunknar de istället. devil.gif
Chamomille
Jaha, då ska jag ställa fram ett glas saft osså.... devil.gif
Gloriana
Jag köpte en Sarracenia, dvs en köttätande växt, och ställde i köksfönstret. Några dagar senare var flugorna väck! tummenupp.gif
Chamomille
Jahaa... Då får jag nog köpa en sån... Nu är det inte en fluga i varken vinägern eller saften.. unsure.gif
Tosan
Ättika i vasken brukar åxå ge resultat... tydligen lägger de ägg där (hur nu det går till) och ättikan tar död på äggen
Betty
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 10:36) *
Jahaa... Då får jag nog köpa en sån... Nu är det inte en fluga i varken vinägern eller saften.. unsure.gif

Jag med har provat med vinäger men de var inte ett dugg sugna på det. Däremot så gillar de ju öl, bjud dem på en slatt öl med nån droppe diskmedel i (för att ta bort ytspänningen) så ska du se att de blir mer intresserade.
Jag har ett par köttätande växter, en Venus flugfälla och en Tätört men det är bara sorgmyggor, inte banan/fruktflugor, som lockas till dem.
Chamomille
Ålright.. Provar det med...
Leia
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 11:36) *
Ålright.. Provar det med...

rotfl.gif Jag känner igen din uppgivenhet... Vi startade krig mot både sorgmyggor och bananflugor ett år, det stod glas med olika varianter av "ta död på flugorna med". Och tillslut kastade ALLA krukväxter jag hade för sorgmyggorna hade intagit dem som boningar.
Magdis
Ta starköl så får de dö lyckliga. biggrin.gif
Chamomille
unsure.gif
Åkej.. Jag bjussar på en starköl med diskmedel.. Pust..Snart har jag glas och burkar överallt...
Leia
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 12:06) *
unsure.gif
Åkej.. Jag bjussar på en starköl med diskmedel.. Pust..Snart har jag glas och burkar överallt...

rotfl.gif igenskänningsskratt igen!
Chamomille
sad.gif ninja.gif alien.gif giggle.gif

Nu har dom fått en starkbira osså...
Gossen Ruda
Ärftlighetsforskarnas lilla labdjur, Drosiphila melanogaster, förekommer vanligt i naturen under sommarhalvåret tillsammans med sina släktingar inom familjern Drosophilidae, Daggflugor. Har många generationer per år för utvecklingen tar bara två veckor. Larverna lever i jäsande organiskt material som frukt, sav, potatis, kål, sur mjölk, öl mm. Även om man inte har något larverna direkt kan leva av, t.ex en papperkorg där det legat frukt, lockas flugorna av lukten och tror att dom kan lägga ägg där. Dom kommer in genom ventiler och fönsterspringor och har ett gott väderkorn.
Malvia
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 12:06) *
unsure.gif

Passa på och sug in dem i dammsugaren när de svärmar omkring.
Chamomille
Jaa, förmodligen välldigt gott väderkorn... Men en annan fråga (som jag förmodligen har ställt innan), varför är det bara JAG som får flugor i mitt vin??? Vi sitter samtidigt (jag och min bättre hälft) och tar ett glas rött vin, och efter en stund har JAG fullt med fulla flugor i glaset, men inte han... angry.gif
Betty
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 15:07) *
Jaa, förmodligen välldigt gott väderkorn... Men en annan fråga (som jag förmodligen har ställt innan), varför är det bara JAG som får flugor i mitt vin??? Vi sitter samtidigt (jag och min bättre hälft) och tar ett glas rött vin, och efter en stund har JAG fullt med fulla flugor i glaset, men inte han... angry.gif

Ja du, där har vi ännu ett av världens oknäckta mysterier... g.gif Jag vet ingen vettig förklaring på vad som skulle kunna vara orsaken till den särbehandlingen, vågar mig inte ens på en gissning - Men, jag har ett förslag dock: Drick vitt vin i stället! tummenupp.gif Jag dricker mest vitt och har aldrig nånsin haft badgäster i mitt vinglas. yahoo.gif
Chamomille
Jag har börjat med det... giggle.gif
Ewa L
Jag åkte på semester i mitten av juli. Medan jag packade bilen lade jag också fram två välmogna bananer som jag skulle äta på resan. Halvvägs kom jag på att de låg kvarglömda i hallen. -fear-.gif

Öppnade med bävan ytterdörren två veckor senare och bara väntade på att bli attackerad av mängder av bananflugor. Men: Inte en enda!!! sweatingbullets.gif
Bananerna var vid det laget minst sagt övermoga och helt svarta. Men jag hade alltså tur eller något. I vanliga fall brukar det räcka med ett kvarglömt bananskal över natt.
Chamomille
Då måtte det ha varit från päronen eller äpplena, eller apelsinen kanske...???
Eva-Helene
CITAT (Chamomille @ 08-08-2007, 15:07) *

Jamen, det är ju för att du är så mycket SÖTARE ju!!!
Chamomille
Ere??? Näää... giggle.gif
Wilmer
Eller för att han har taskig andedräkt.. whistling.gif
Leia
CITAT (Wilmer @ 12-08-2007, 20:26) *

laugh.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 12-08-2007, 20:26) *

giggle.gif
Faktum är att det var samma fenomen med det förra tvärträt. Mysko egentligen unsure.gif
Vi har provat att byta glas. Dom följer efter till mig.... Tycker inte att nån har osat illa ur truten.... giggle.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2007, 15:03) *
Ärftlighetsforskarnas lilla labdjur, Drosiphila melanogaster, förekommer vanligt i naturen under sommarhalvåret tillsammans med sina släktingar inom familjern Drosophilidae, Daggflugor. Har många generationer per år för utvecklingen tar bara två veckor. Larverna lever i jäsande organiskt material som frukt, sav, potatis, kål, sur mjölk, öl mm. Även om man inte har något larverna direkt kan leva av, t.ex en papperkorg där det legat frukt, lockas flugorna av lukten och tror att dom kan lägga ägg där. Dom kommer in genom ventiler och fönsterspringor och har ett gott väderkorn.

CITAT (Chamomille @ 13-08-2007, 09:42) *
giggle.gif
Faktum är att det var samma fenomen med det förra tvärträt. Mysko egentligen unsure.gif
Vi har provat att byta glas. Dom följer efter till mig.... Tycker inte att nån har osat illa ur truten.... giggle.gif

Hmmmmm... De dras alltså till jäsande organiskt material...
Har du nåt på G, typ "bulle i ugnen"..? flirting.gif

(psssst, skojjade bara)
Chamomille
CITAT (Betty @ 13-08-2007, 10:44) *
Hmmmmm... De dras alltså till jäsande organiskt material...
Har du nåt på G, typ "bulle i ugnen"..? flirting.gif

(psssst, skojjade bara)

giggle.gif
Näää, det tror jag inte crying.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon