Full version: Torvfri jord?
ängsvädd
Finns det någon jord som inte innehåller torv?
Piccante
Skulle i så fall vara ren sandjord eller ren lerjord, annars är det nog svårt att hitta sån jord. All "köpejord" är ju blandad och även i naturen så är det ju mycket mullämne i en brunjord. Varför måste den vara torvfri?
ängsvädd
Jag läste på forumet att torven bryts ner till koldioxid och vatten, så att man därför måste fylla på med jord eftersom den "krymper". Sedan, främst, är det av miljöskäl. Det är en nackdel för klimatet om torvens koldioxid=växthusgas kommer ut i atmosfären eftersom den kan liknas vid fossila bränslen. Dessutom blir det fula sår där torven bryts. Jag tycker det är tråkigt att ingen torvfri jord verkar gå att köpa.

http://www.snf.se/snf/remissvar/remissvar2003-03-27.htm

Dessutom sänker det pH:t.
MariaS
Torven finns även i vanlig skogshumus, vilket är ganska vanligt som mullämne. Även vanlig kompost är mull! Det är bra att tänka på miljön, men ibland kanske lagom är bäst!
Eva i Västerås
Om du försöker kompostera så mycket som möjligt, och blandar med den jord du har som underlag så har du ju jord som inte förstört torvmossar. Sand kan du också blanda upp med.

Jag har i sommar "tillverkat" 4 pallkragar, 2 varv höga med jord av hästgödsel, kompost, grästorv och sand. Tänkte grunda i mina nya rabatter med det.

Här i Västerås kommun kan man också köpa kompostjord av kommunen som tillverkats av det kompostmaterial vi lämnat i de bruna komposttunnorna. Vet inte hur det är där du bor. Det är dock ofta ogräsfrön i den jorden.
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 10-08-2007, 14:10) *
Torven finns även i vanlig skogshumus, vilket är ganska vanligt som mullämne. Även vanlig kompost är mull! Det är bra att tänka på miljön, men ibland kanske lagom är bäst!

Den torv man bryter som finns i köpejord är "producerad" under lång tid i syrefattig miljö. Därför går den inte att jämföra med vanlig mull som produceras rel. fort i syrerik miljö. Jag har fått en förklaring som jag inte minns just nu varför det är mycket dåligt för klimatet att använda sådana "bränslen" som bildats under mycket lång tid i syrefattig miljö så att de producerar koldioxid vilket är en sk växthusgas. Därför kan torv jämföras med fossila bränslen som kol och olja. Det var någonting om att den koldioxid som gömts undan under mycket lång tid inte bör komma ut i atmosfären.

Sedan tycker jag att det är upp till var och en hur pass miljövänlig man vill vara. Finns det torvfri jord att köpa så väljer jag det, det är upp till mig.

Tack Eva för tipsen smile.gif
MariaS
CITAT (MimmiH @ 10-08-2007, 18:22) *
Den torv man bryter som finns i köpejord är "producerad" under lång tid i syrefattig miljö. Därför går den inte att jämföra med vanlig mull som produceras rel. fort i syrerik miljö. Jag har fått en förklaring som jag inte minns just nu varför det är mycket dåligt för klimatet att använda sådana "bränslen" som bildats under mycket lång tid i syrefattig miljö så att de producerar koldioxid vilket är en sk växthusgas. Därför kan torv jämföras med fossila bränslen som kol och olja. Det var någonting om att den koldioxid som gömts undan under mycket lång tid inte bör komma ut i atmosfären.

Sedan tycker jag att det är upp till var och en hur pass miljövänlig man vill vara. Finns det torvfri jord att köpa så väljer jag det, det är upp till mig.

Tack Eva för tipsen smile.gif

Koldioxid bildas vid ALL förbränning. Även andning! Faktum är att skogen själv bidrar med en stor del av växthusgastillverkningen mellan ungefär 2 och 6 på natten. Det har faktiskt hänt att folk har blivit sjuka tidigt på morgonen när de går in i överfulla stora växthus, pga syrebristen vid den tiden på dygnet. Jag köper att man inte bör bryta gamla torvmossar som tagit flera hundra år för naturen att bygga upp. Men all ekologisk påsjord är fri från den typen av mull/torv. Det är här komposten (som är en mycket stor producent av koldioxid) och skogshumusen kommer in. Men vi ska också komma ihåg att koldioxiden behövs också. I vissa fall används den som luftgödning i växthus där växterna själva är för dåliga producenter. Exempelvis vintertid när ljuset är för dåligt tillsätts koldioxid för en bättre tillväxt! Som sagt, lagom är bäst!
Jan Lindgren
Hej1
Miljöfrågor är alltid intressanta. Har du tänkt på att torvmossar släpper ut massor med metan som är en värre växthusgas än koldioxid. Vill du minska koldioxidutsläppen från din trädgård så är det viktigt att det inte är en alltför stor biologisk aktivitet i jorden. Undvik framförallt att gräva i jorden för då tillförs syre och kolets oxidation ökar. Tänk också på att all odling ökar utsläppen av näringsämnen i naturen. Det går att kraftigt minska utsläppen om man gör som många yrkesodlare. Man måste återvinna bevattningsvattnet. Odla på upphöjda bäddar med tät plast under och led överskottsvattnet ned i en bevattningsdamm. Det näringsrika vattnet använder du då till växterna istället för att förstöra grundvattnet. Kan du inte göra det så se åtminstone till att det finns träd runt odlingen vars rötter går djupt. Träden tar då upp en del av näringsläckaget.
Jag har provat vår soptipps kompostjord. Jag köpte som tur var bara en släpkärra med jord. Jag har aldrig sett en jord med så mycket ogräsfrön i. Det var mest brännässla och spikklubba. Jorden var dessutom inte trevlig att jobba med. Det är viktigt att tänka på att kompostjord ofta innehåller skadliga halter av klor så tänk på vilka växter du ska använda den till.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon