Victorsfru
[attachment=6052:Photo_0113.jpg]Hej,
jag befinner mej i Sydamerica, ca 3 månader per år. Oftast över julen, dec+ jan+ feb.
Skulle vilja ta med mej nåt svenskt att odla på tomten där det största trädet i dag är Avocado.
Hur skulle det fungera med Hallon ?? Svarta Vinbär ??
SKULLE DET VARA OK ATT PLANTERA EN BÄRHÄCK "VÄGG I VÄGG" MED BEFINTLIG HÄCK ??
och OM nån här på forumet tycker det skulle vara ok, så om jag köper plantor nu,
hur förvara dessa fram till avresedagen ??
tacksam för ALLA tips
mvh
Ingegerd coolgleam.gif
KURT
Beskriv vad det är för klimat där? Är det ingen vinter alls? Hur kallt är det under olka delar av året? Det är oftast bäst att välja växter som kommer från ett liknande klimat som det man skall odla i. Så hallon och svartavinbär kommer t ex inte att fungera bra i tropiska klimat. Endel växter som man kan odla i andra klimat smakar ändå inte lika dant, jordgubbar kan t ex utnyttja våra ljusa nätter för att bli riktigt goda.

Sedan är det inte heller självklart att man får flytta plantor hur som hellst.
Garibaldi
Jag skulle inte fundera över att flytta någon planta. Tänk vilka risker du tar genom att flytta över en växt.

Det handlar inte bara om växten, att den kan sprida sig och ta över i faunan i Sydamerika men också om skadeinsekter och ev andra bakteriestammar som du tar med dig. Handlar det om fröer så finns fortfarande risken att en växt sprider sig.

Det enda jag kan tänka mig som lämpligt är sterila fröer som inte kan sprida sig. Men jag tror ändå att man får kolla upp dem med.
Victorsfru
Tack för era inlägg, får väl erkänna att tanken slagit mej men att jag tydligen inte tänkt tillräckligt långt.
Ska helt klart nöja mej med att plantera det jag hittar på landets plantskolor. Svenska bär och buskar får jag väl hållas med dom övriga 9 månaderna

tack än en gång
mvh
Ingegerd
Skogsbrynet
Det finns hallon i Chile, som kan passa för ditt klimat.Tar du med plantor från Sverige, måste du ha växtpass i samband med köpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon