Full version: Omröstning:
KURT
Fördelningen mellan olika operativsystem har inte förändrats så mycket under en längre tid, Windows har dominerat med drygt 90% av användarna, medan knappt 5% använder Mac OS och ca 1% använder Linux/Unix.

Men när det nu till sist kommit ett riktigt användarvänligt Linux alternativ, i form av Ubuntu, så kanske det kan förändra den här fördelningen. Speciellt om offenliga institutioner till sist börjar använda öppen källkod.
KURT
En amerikansk bibliotekarie, gjorde indirekt den allra bästa reklamfilmen för Ubuntu, när hon skulle testa sin nya videokramera. Den filmen spred sig sedan explosionsartat.

Det är ju inte ofta man tycker att installation av opertivsystem är något roligt, det brukar bara vara problem med konstiga frågor som man inte förstår något av, och vara något som de flesta drar sig i det längsta för. Men i de flesta fall flyter det extremt smidigt med Ubuntu.

Men framförallt kan man prova Ubuntu utan att ens installera det. Installations CD:n kan både användas för att installera systemet och till att bara prova det, utan att installera något alls. Vill man ändå installera det så kan man ändå behålla sitt nuvarande operativsystem, och installera Ubuntu vid sidan om. När man sedan startar datorn så kan man välja vilket system man skall boota.

aanderss
windows
Starfight
Hittade denna när jag sökte lite, tänkte lägga upp en omröstnig om just detta. Installerade Ubuntu igår efter att ha prov kört från cd i några dagar. Himla smidigt får jag säga att testa utan att behöva installera först. Men har kvar windows xp vid sidan ett tag till som backup tills jag ser att jag klarar mig utan det.

Himla nöjd hitills får jag säga smile.gif
Fizzgigg
Windows Vista, och jag skulle inte byta till något annat ens om jag fick betalt för det.
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 20-01-2008, 10:35) *
Windows Vista, och jag skulle inte byta till något annat ens om jag fick betalt för det.

Håller med dig!
niklaswik
Och jag kör XP och skulle inte byta TILL vista ens om jag fick betalt.. smile.gif
Krolliljan
CITAT (niklaswik @ 20-01-2008, 13:01) *
Och jag kör XP och skulle inte byta TILL vista ens om jag fick betalt.. smile.gif

Lite nyfiken blir jag av det. Undrar varför? smile.gif
(Har just skaffat Vista men har xp på den gamla datorn.)
Fizzgigg
CITAT (Krolliljan @ 20-01-2008, 13:05) *
Lite nyfiken blir jag av det. Undrar varför? smile.gif
(Har just skaffat Vista men har xp på den gamla datorn.)

En ren gissning, men de flesta som inte tycker om Vista gör det vanligtvis av en (eller två) av två anledningar.

1. Man har för klen dator. Vista kräver trots allt en hyfsat modern maskin.

2. Vista har ett helt annat grundtänk i hur man använder det och är man inte beredd på det eller har svårt att tänka om från det invanda, då får man problem med Vista. Hur många gånger har jag inte hört "jag begriper inte Vista, det fungerar inte alsl som XP". Nej, det är inte meningen heller. Vista är inte en XP deluxe utan snarast en ny generation av operativsystem, och det är många inte beredda på.
LadyG
Fizzgigg, är det inte lite så att man måste släppa kontrollmanin lite och låta Vista göra jobbet i lugn och ro, och sluta lägga sig i så förbaskat mycket? (Vilket är en välsignelse eftersom de flesta inte har kunskaper nog för att veta vad de pysslar med när de lägger sig i operativsystemets jobb)
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 20-01-2008, 20:19) *
Fizzgigg, är det inte lite så att man måste släppa kontrollmanin lite och låta Vista göra jobbet i lugn och ro, och sluta lägga sig i så förbaskat mycket? (Vilket är en välsignelse eftersom de flesta inte har kunskaper nog för att veta vad de pysslar med när de lägger sig i operativsystemets jobb)

Ungefär så. Vista frågar fortfarande var man vill installera program och såna saker men egentligen ska man bara välja det Vista föreslår och låta datorn sköta sig själv, då funkar det bäst. Det är alla som vill placera sina program och bilder och filer och annat jox där de egentligen inte hör hemma som kommer att få problem.
Personligen tycker jag det resonemanget i de flesta fall (inte alla, men de flesta) är fullständigt meningslöst. det finns en mapp för musik som datorn har full koll på som heter "Min Musik". Varför inte använda den? Eller varför spara sina bilder på en massa skumma ställen när det finns en systemmapp som heter "mina bilder"? Det kanske är för ologiskt, vad vet jag.

Vista är med andra ord alla kontrollfanatikers värsta mardröm. smile.gif
Krolliljan
Har hört en del negativt om Vista men lyssnade inte tillräckligt noga för att komma ihåg det. Tycker att det fungerar bra. yes.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 20-01-2008, 20:28) *
Vista är med andra ord alla kontrollfanatikers värsta mardröm. smile.gif

Jotack, jag märkte det... blush.gif

CITAT (Krolliljan @ 20-01-2008, 20:44) *
Har hört en del negativt om Vista men lyssnade inte tillräckligt noga för att komma ihåg det. Tycker att det fungerar bra. yes.gif

Har hört en massa om Vista som är lögn eller missförstånd smile.gif

Jag tycker också Vista fungerar super, så fort jag slutade lägga mig i... innocent.gif
renate
Windows XP
Cathis
Har Vista både hemma och på jobbet och tycker det fungerar kanonbra tummenupp.gif
Har inte haft några problem alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon