Hej, jag själv går just nu i "vattentankar", men är nog mest intresserad av en fontän av nåt slag.
Har inte bestämt mej ännu.
Saken är den att min familj hade butik för hundra år sedan. Inte riktigt men i allafall.
Då var det mycket intressant att första söndagen i december ha den bästa julskyltningen.
Min mamma var mycket duktig på dekoration och skyltning och min pappa var fena på det tekniska...
Förlåt om jag aldrig kommer till skott men jag blir så nostalgisk...
I allafall. I det hus där butiken låg i början på 50-talet så fanns inget rinnande vatten, men det fanns el.
Nu till pappas "blickfång".
Mitt i skyltfönstret hade han tillverkat en mycket dekorativ "sjö" med snöklädda kanter som gnistrade fint
(gips och vit plast färg och lite diamantin)
Mitt över baljan hängde det -I EN NYLONTRÅD-, en vacker kran i mässing och sprutade ymnigt med vatten.
- TROTS att det inte fanns rinnande vatten i huset.
Alla skyltsöndagsbesökare den dagen kom och gick i omgångar , undrande hur Bengt fått till det den här gången.
DET FANNS JU INGET RINNANDE VATTEN I HUSET.
Du här på forumet har naturligtvis räknat ut det redan. Eller hur ??
I botten på "sjön" som var fylld till hälften med vatten hade pappa ett glas rör som han finurligt skjutit upp i kranens utlopp. Vattnet forsade ju då ut på glasrörets utsida eftersom kranen var stängd. fiffigt eller hur ??
Jag glömmer aldrig den söndagen. Alla som stod där utanför och tittade och resonerade och undrade, gick vidare och kom tillbaka igen... Pappa hade verkligen satt myror i huvudet på många. Och som du ser så fick jag ett minne för livet
håll till godo,
mvh
Ingegerd