Full version: Barnvänliga rosor
Killensomvillhagrönafingrar
Har ägnat delar av min regniga seglarsemester åt att låta mig inspereras av vackra rosor i fina böcker rose.gif

Jag är heltänd på att ha busk/klängrosor i vår blivande pergola/berså men frugan tror att barnen kommer agera nåldynor.

Hjälp mig inspirera henne så blir jag biggrin.gif

Hittills har jag bara planterat oxelhäck med måtten 7*5 meter.
Tanken är att "framsidan enbart skall bestå av låg häck dvs upp till knäna sedan pelare av rosor som går upp i taket.
Min tankar går mest mot kanadensiska varianter då jag seglar ca 2 veckor per sommar och då är underhåller minimalt.
(bor i Kungsbacka när Göteborg och bersån kommer stå fristående med rejält mycket sol samt vind runt då jag bor 2 km från havet)

Det vore toppenfint om man kunde få blommning runt midsommar så att vår årliga midsommarfest kan hållas där.

Kommer även blanda in två sorters klematis (en tidig och en sen) samt vindruvor.

Själva taket kommer vara byggt i armeringsmattor och pålarna av telefonstolpar som jag skall tjära in.
En bekant är armerare så han kommer hjälpa mig bygga löktak av armeringmattorna.
Tosan
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/
Här kan du få massa bra tips från alla möjliga människor som odlar rosor.
Bland kanadensiska klängrosor har du Henry Kelsey, William Baffin, John Cabot, samt Quadra, men den verkar inte bli så stor.
kerstin z5-6
Mme Sancy de Parabere är tagglös -du får segla mindre o vattna mer i etableringsfasen smile.gif
KURT
Vi människor tillhör ju Homo sapiens, den tänkande människan. Barn brukar snabbt lära sig att rosor är taggiga. Och rostaggar är ändå inte så besvärliga som t ex berberis, som lätt kan hamna på marken och som som fastnar i huden.
Killensomvillhagrönafingrar
Tack för alla svar smile.gif

Tosan: Oj vad många sorter, man blir nästan mer villrådig. Men så mycket fint. Om vädret håller i sig blir det trädgårdsarbete i värmen för att sedan fylla det största glaset jag har med is, fruktsoda och massor av mynta och leta efter lämpliga kandidater.

kerstin z5-6: verkligen tjustig, känns som om doften passar perfekt till sena grillkvällar med. Men om jag förstår det rätt är det lite kort blommningstid kanske?

KURT: Jag tänkter inte argumentera om att vi tillhör Homo sapiens även om det finns vissa belägg om att vi eventuellt borde heta Homo sapiens sapiens har jag förstått då vi har utvecklat oss så pass mycket under år tusende.
Jag håller med dig till bränt barn skyr elden, men man får inte bortse från kycklingmammors otroliga beskyddar instinkt.
I mitt fall så är det lättare att gå runt problemet istället för att utmana det wink.gif

Då bersån kommer vara såpass stor funderar jag lite lätt på alternativa lösningar i form av att sätta en klätterros i varje hörn och framför dessa sätta rejäla krukor med sommarblommar.
Då jag arbetar på ett betongföretag kan jag ganska enkelt gjuta rejäla krukor som får stå där året om, eventuellt kan jag låta dem gå ner under altanen så att man kan leda vatten dit genom att ha kanalplast under altanen som leder in regnvatten in i krukan.
Ungefär så här. Krukarn är 30 cm djup, 10 cm under altanen, 20 cm över altanen. Vattnet leds in på 7 cm höjd och i botten borrar jag dränerings hål så att vattnet leds över till häckplantorna så att det ej blir vattensjukt.

kerstin z5-6
Du kommer nog att knö dit fler smile.gif än en .. när du kommer igång.. madamen Sancy kan ju få sitta nära ett gångstråk -så slipper man stickigt där smile.gif
På övriga ställen får du binda upp bra bara-så sticks de inte
Fast tänk på att kanadensiska rosor går bättre i norr -
och blommning till midsommar ? då får du kolla det noga
Tosan
Fast jag måste ju säga att jag tycker både hallon och karagan är betydligt värre än de flesta rosor jag stött på hittills... För att inte tala om hagtorn! Bara en liten tanke från en hönsmamma till en annan... flirting.gif
kerstin z5-6
Jag föreslår också att du kollar runt och hör efter med de som har rosor i omgivningen -vilka som blommar den tid du önskar ,
kanske kan du ha någon tidigblommande ros som blir hög -blandat med senare -remonterande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon