mijohans
08-07-2003, 20:03
Hej
Jag har jätte mycket björk på och runt min tomt , jag hugger ner och rensar, men så lever de upp igen. Finns det några giftstift eller linande som tar död på björken där man inte vill ha den.....
Hört talas om kopparspik...men det måste finns mer effektiva lösningar ?
Gossen Ruda
08-07-2003, 21:11
Det enklaste och effektivaste sättet är att pensla stubben med outspädd Roundup. Har hört mycket om kopparspik men aldrig provat. Dessutom är koppar mer miljöskadligt än Roundup. Passa på om skall prova, möjligen kommer Roundup att försvinna om inte överklagandet på förbudet går igenom.
Man använder inte pensling av Roundup på stubbar, utan samma substans i granulatform som kallas Ecoplugg och är en plastkil med glyfosat som man kan slå in i stubben. Dödar effektivt och är bra om man tror att glyfosat är OK att använda i mänskliga miljöer. Glyfosat är omdebatterat i hela världen och Kemikalieinspektionen i Sverige har försökt att förbjuda det i trädgårdarna i många år, men det finns fortfarande att köpa.
Ett tag på 70-talet när skogsbolagen hade fått för sig att de skulle idka verklig monokultur, så skickade de ut folk med bultpistol som slog i plastplugg med glyfosfat i alla lövträd! Har man väl tagit ned trädet och det har hunnit börja skjuta rotskott så vet jag inte om det hjälper att tillsätta glyfosfat till stubben? Björkar är ju annars inte de värsta träden på att skjuta rotskott, får är mycket effektiva på att hindra rotskott.
Hannele
09-07-2003, 06:56
Det enklaste och effektivaste sättet är att barka av stammen
och såga ner trädet efter något år, när det dött.
Att spä sin trägård med glyfosat rekommenderas inte.
Gossen Ruda
09-07-2003, 07:21
Skall vi dra igång Roundup-debatten nu igen? Helst inte. Roundup är som sagt omdebatterat men debatten tycks mest handla om känslor och övertygelse, fakta om ev farlighet är sällsynta. Då menar jag inte uppradning av var man lyckats spåra ämnet, utan om just farligheten.
Kemikalieinspektionen försöker förbjuda det mesta. Inte för ev farlighet utan just för att dom vill ha ett kemikaliefritt samhälle. Det står på deras hemsida. Därför tycker jag att dom saknar trovärdighet.
Visst går det att pensla Ruondup på stubbar. Det står på förpackningen. Förmodligen behöver stubben vara ganska färsk. Pluggen är säkert effektivare men säljs inte överallt, jag har aldrig sett den.
Hannele
09-07-2003, 13:41
Med tanke på ökat antal allergier är det inte fel att fundera lite.
Bra info:
http://www.kemi.se/
Gossen Ruda
09-07-2003, 18:03
Roundup-allergi??? Mama mia! Hur yttrar det sig? Vad beträffar Kemi och trovärdighet har jag berört ovan. Möjligen spårar jag en önskan att den ökande mängden allergier hänger ihop med den ökande användningen kemikalier. Ingen vet säkert vad allergierna beror på så varför fantisera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.