Full version: Hund som "gladpinkar"
Helen vid Ljungan
Hej! Jag har flera gånger råkat ut för att hundar blir så glada när man kommer på besök så dom småskvätter när man hälsar på dem. Jag tycker inte att det är kul att få hundpink på fötterna. Är det någon som har ett tips på vad man kan göra åt det? Jag är inte hundägare själv men vill gärna ge tipset vidare till hundens husse och matte.

mvh Helen
Margith
Jag är hundägare och känner igen problemet.
Det är inte kul...
Jag har egentligen inget råd, men vi har bara det problemet med valpar och unghundar. Omkring 1 års ålder upphör det, lite olika, hundar är ju individer de också wub.gif
Mitt råd blir alltså (om det är en yngre hund) håll ut! Det går över!
Är det däremot en vuxen hund, då skulle nog jag misstänka att hunden lider av någonting och alltså ta den till veterinären.
Gossen Ruda
Ett par hus från mitt nedåt gatan bor en hund med matte. Vet inte sorten, ser ut som en liten räv med längre päls. Den vill gärna komma fram och hälsa när man möter dom två men först pinkar han en liten skvätt på närmsta lyktstolpe/buske eller vad som finns. Alltid likadant, förmodligen någon revirmarkering eller påminnelse att här mötte jag en vän. Han är flera år. Kan det vara något liknande?
Annamal
Hej!

Vi har en sådan hund. Numera (hon är drygt ett år) händer det ytterst sällan, men dyker det upp någon som hon är väldigt förtjust i och hon inte har kissat på en bra stund så kan det nog fortfarande skvätta om henne. Vi brukar säga att hon är glad-inkontinent. Eftersom vi vet hur det är ser vi förstås till att hon är nykissad när vi ska få besök eller besöka sådana personer. Det är ju ett helt ofrivilligt beteende, som hon tydligen ärvt från sin mamma. Har också märkt att hon kan skvätta lite om hon träffar en hund som hon är rädd för. Har sett i något naturprogram att det kan användas för att visa underlägsenhet inom exempelvis vargflockar.
Tosan
Problemet är ju som sagt störst hos unga hundar, min erfarenhet är att det oftast är hos unga tikar, men vet inte om det finns några "vetenskapliga" belägg för det.

Att hunden kissar innan den hälsar kan ju kanske ha med det att göra, att den blir kissnödig när den är glad lixom, nån association som sitter kvar sen den var ung.
Margith
Gosen Ruda skriver "han" om hunden och jag har bara erfarenhet av han-hundar. Den hunden (om den är vuxen) tror jag pinkar in ett revir. Hunden har alltså upptagit dig i sin flock, du är en familjemedlem, din tomt är hans revir och andra han-hundar har inget där att göra biggrin.gif

Det jag tror att inlägget handlar om är unga hundar som inte kan hålla tätt om de blir nog glada. Det händer våra valpar och unghundar hemma hos oss. Våra vänner vet ju att vi har hundar, de stannar både länge och väl i hallen och hälsar, sen ser jag att det är blöta droppar överallt i hallen.... lite inkontinens-besvär alltså. De blir helt enkelt så glada att de inte kan hålla tätt. Och en hanhund kan du banne mig inte rasta så mycket att den inte kan klämma ur sig ett par droppar till, om det verkligen behövs crazy.gif

Sen har vi också haft gamla hundar som uppvisat samma beteende, då har det berott på sjukdom -cry-.gif Sådana sjukdomar som kräver en veterinär..
Helen vid Ljungan
Tack alla snälla för kloka svar. Den senaste "pink"-hunden är en hanvalp på ca 12 veckor så det verkar som om det kommer att gå över. Jag förstår att det är ett ofrivilligt beteende. Jag försöker att hälsa lite lagom på honom för att han inte ska bli överglad men det är svårt för han är så söt.

mvh Helen
Tosan
Ja kära hjärtanes, när man är 12 veckor är det ju svårt att hålla tätt som det är ju blush.gif Det blir nog bra vad det lider smile.gif
Margith
När vi nu pratar om en 12 veckors valp, vågar jag säga att det spelar ingen roll hur du hälsar på hunden. Han kommer med största sannolikhet att "inkontinens-skvätta" av ren glädje över att just du kom, bara för att leka med just honom wub.gif
Jag gillar inte heller hundpink på fötterna, men lite får man stå ut med... de är ju himla söta yes.gif för att inte tala om hur gott en 12 veckors valp luktar wub.gif
*Ulrica*
Vi har en sjuårig hund (borderterrier) som glad-pinkar några droppar om han blir jätteupphetsad , tex. om vi har varit borta några timmar och sedan kommer hem. Oftast är det först när vi rör vid honom som det liksom skvätter till. Därför öppnar vi alltid dörren först och låter honom komma ut och hälsa UTOMHUS och börjar inte med att krama honom utan ger honom en klapp i förbifarten liksom...

Men nåt fel på honom tror jag inte det är och såååå stort problem ÄR det faktiskt inte....

Jag kan också ha svårt att hålla mej om jag får ett skrattanfall....
det är kanske ofta så när man har fött barn... blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon