puskas5
08-08-2007, 14:06
Jag har fått erbjudande av en brunnsborrare att ta så mycket stenmjöl jag vill från hans gård. Jag har tänkt att tillföra mina pallkragar, som mest är fyllda med kompostjord, lite stenmjöl. Är det någon som har erfarenheter av detta och som vet ungefär hur mycket stenmjöl som kan vara lämpligt för en vanlig pallkrage (200 liter)?
Skogsbrynet
12-08-2007, 16:22
Vi säger grattis om du får ta stenmjöl utan ersättning , då det normalt kostar rätt mycket.Stenmjöl används i ekologisk odling.Vi har ingen erfarenhet av pallkragar, men du kan inte överdosera stenmjöl. Mineralrikt och förhindrar svampsjukdomar, då växten blir starkare i sin uppbyggnad. Kompensera med stallgödsel, stenmjöl kan även användas i komposten.
Jan Lindgren
12-08-2007, 18:57
Hej!
Stenmjöl är oftast ofarligt men det är inte säkert. Det är helt beroende på berggrunden om det är ofarligt för människor eller växter. Jag tycker du ska vara försiktig om du inte gör en analys av innehållet. Tänk på att en stor del av sveriges berggrund är mycket uranrik. Den kan också innehålla skadliga mängder med klorider och fluorider eller selen. Det är alltså ytterligare ett skäl att vara försiktig med att äta "organiskt" odlad mat.
MVH
Jan Lingren
puskas5
13-08-2007, 06:57
Skogsbrynet: Jag vet att man inte kan övergödsla med stenmjöl, men jag tänker också använda det för att få en bättre struktur på min jord, som till stora delar består av kompostjord. Stenmjölet binder, vad jag förstår, fukt vilket skulle göra jorden i mina pallkragar mindre benägen att torka ut. Men kan man tillsätta för mycket stenmjöl så att jorden blir hård vid torka?
Jag Lindgren: Stenmjölet kommer från borrningar i urberget i östra Blekinge. Vad finns det som säger att det skulle innehålla uran eller andra ämnen i sådana koncentrationer att det finns skäl att bekymra sig?
Jag sysslar för övrigt inte med "organisk" odling utan är en hobbyodlare som försöker ta till vara vad som blir över i trädgården (gräs, löv, nerklippta växtdelar med mera), i hushållet (varmkompost) och på dasset (urinseparerande TC med kompostering av skiten). Jag tycker att resonemangen om stenmjölets goda verkan (förbättrar kompostjordens sammansättning, tillför mineraler) är så på pass intressant att jag vill pröva hur det fungerar.
CITAT (puskas5 @ 13-08-2007, 06:57)

Jag sysslar för övrigt inte med "organisk" odling utan är en hobbyodlare som försöker ta till vara vad som blir över i trädgården (gräs, löv, nerklippta växtdelar med mera), i hushållet (varmkompost) och på dasset (urinseparerande TC med kompostering av skiten). Jag tycker att resonemangen om stenmjölets goda verkan (förbättrar kompostjordens sammansättning, tillför mineraler) är så på pass intressant att jag vill pröva hur det fungerar.
Prova gärna med resp. utan stenmjöl, och odla samma växter så att du direkt kan jämföra. Försöker man t ex jämföra mellan olika säsonger så finns det för mycket annan variation, för att man skall kunna jämföra.
Om stenmjölet kommer från brunnsborrningar, skulle jag inte vara specielt nervös för uran. Vattnet som kommer ur den borrade brunnen ska ju ändå drickas, så vattnet är godkänt=godkänt stenmjöl.
När man blandar med stenmjöl, bör man inte ha större koncentration än 1/5. Jorden blir väldigt tung annars.
Samtidigt vill jag passa på att varna stensättarna för att använda stenmjölet. Som det så riktigt framgick lite tidigare, så binder stenmjöl vatten=frostskjutning i platt/stengångar! Använd mursand istället.
puskas5
13-08-2007, 10:50
Tack Maria S för konkret svar angående mängden stenmjöl. Jag lägger på en del i höst och ser till våren hur jorden ser ut efter en vinters väta. Jag tänker också blanda ner stenmjöl i min hushållskompost och i latrinkomposterna.
Jan Lindgren
20-08-2007, 20:50
Hej!
Jag sitter och tittar på en vattenanalys från en djupborra här i trakten.. Vattnet är hårt och har en hög kalkhalt. Höga halter av fluorider och klorider. Natrium och radonhalten är för hög. Jag skulle inte kunna använda stenmjöl från det borrhålet till mina växter. Vattnet går bra att dricka men det är inte lämpligt till bevattning. Det är därför köpt stenmjöl kan vara dyrt eftersom det måste analyseras före ev. försäljning.
MVH
Jan Lindgren
naturodlaren
08-09-2007, 16:34
Hej, vet ej hur mycket som är lämpligt, men kontakta Mineralkraft, säljs på COOP i Uppsala eller Wiklunds trädgårdar på Ekerö.
Eller kolla deras hemsidor.
Ltcka till
puskas5
09-09-2007, 19:39
För några veckor sedan blandade jag ner borrkax (stenmjöl) i min hushållskompost och i mina latrinkomposter. Eftersom jag har dem vid ett fritidshus kan jag inte vara där hela tiden och vattna när de blir för torra - vilket de blir ibland. Men sedan jag satte till borrkaxet har komposterna fått en annan och fuktigare konsistens, nästan som lerhaltig jord. Komposternas förmåga att hålla fukt har definitivt ökat. Hoppas att kompostjorden också förmår att hålla fukten bättre nästa år när den ska ner i pallkragarna. I år hade jag mycket jord från trädgårdskomposter och den torkade ut väldigt snabbt.
http://pallkrage.alayout.se/
puskas5
14-10-2007, 08:46
Det har gått 7-8 veckor sedan jag blandade ner stenmjöl i min hushållskompost och den är fortfarande lika fuktig trots att den inte längre tillförs nytt avfall. Den får alltmer konsistensen av jord och det är fullt med mask i din.
Latrinkomposterna i slutna kärl med bara lite vädringshål inger däremot vissa bekymmer. Eftersom de saknar avrinningshål (med tanke på risken att bakterier sprids) har lakvattnet ingenstans att ta vägen och komposterna blir blöta. Jag har i helgen tillfört halvbrunnen och ganska torr trädgårdskompost för att suga upp lakvattnet och skynda på nedbrytningen.
Är det någon som har erfarenhet av kompostering av latrin och av hur man gör med lakvattnet?
CITAT (puskas5 @ 14-10-2007, 09:46)

Det har gått 7-8 veckor sedan jag blandade ner stenmjöl i min hushållskompost och den är fortfarande lika fuktig trots att den inte längre tillförs nytt avfall. Den får alltmer konsistensen av jord och det är fullt med mask i din.
Latrinkomposterna i slutna kärl med bara lite vädringshål inger däremot vissa bekymmer. Eftersom de saknar avrinningshål (med tanke på risken att bakterier sprids) har lakvattnet ingenstans att ta vägen och komposterna blir blöta. Jag har i helgen tillfört halvbrunnen och ganska torr trädgårdskompost för att suga upp lakvattnet och skynda på nedbrytningen.
Är det någon som har erfarenhet av kompostering av latrin och av hur man gör med lakvattnet?
När det gäller latrin: Jag brukar låta den stå ett knappt år ute i sin tunna, med locket på glänt och lite jord i botten och överst. Efter ett knappt år grävs den ner i komposten. Lakvatten har aldrig varit ett problem faktiskt.
mvh Eklo
puskas5
14-10-2007, 17:18
Jag har också latrinen i plasttunnor med locken på glänt. Det borde inte kunna regna in men det är kanske det som har hänt om det inte är lakvatten som finns i tunnorna. Nästa år tänker jag blanda latrinkomposten med trädgårdskompost precis som du gör, EKLO.
Jan Lindgren
15-10-2007, 19:01
Hej!
Tillåter den lokala hälsovårdstadgan att ni komposterar latrin?
MVH
Jan LIndgren
puskas5
15-10-2007, 20:43
Jag har sökt och fått tillstånd av kommunen till kompostering av latrin från urinseparerande TC. Kommunen uppmuntrar till och med till en sådan lösning eftersom den motsätter sig anläggande av enskilt avlopp med infiltration och vägrar avlopp med septitank. Enda alternativet till TC är mulltoa eller liknande. Det har jag provat och tyckte det var alldeles för bökigt. Latrinkompostering är mycket enklare.
Jan Lindgren
17-10-2007, 18:51
Hej!
Lite värdelöst vetande från Handbok för trädgårdsodlare 1919
"Latrin är ett utomordentligt gott gödselmedel trädgården. Tillvaratages bäst genom användning av torvströ eller torvmull. Tillsättes så mycket av torven att massan blir smulig och halvtorr kallas den torvmullspudrett, som i en del städer fabriksmässigt beredes.Torvmullspudrett är ej så koncentrerad som latrin men likväl ett särdeles kraftigt (kväverikt) gödselmedel.Om kalk tillsättes i större mängder, vilket är bra om smittsamma sjukdomar uppträda, erhålles en torr, pulverformig produkt, kalkpudrett."
MVH
Jan Lindgren
puskas5
17-10-2007, 21:23
Latrin med en blandning av avföring och urin är ett bra gödselmedel. Latrin där urinen har avskiljts är ett jordförbättringsmedel med lågt näringsinnehåll. Därför kommer jag att blanda latrinkomposten med trädgårds- och hushållskompost för att få upp näringsvärdet.
Eva 33c
17-10-2007, 22:46
Vi har sedan 15 år en förmultningstoalett med urinseparering. I princip komposterar vi alltså latrinet i behållaren under toalettrummet. En jättebra medel att ströa med är riven bark. Säljs bla under namnet
Zugol . Barken suger upp bra med fukt ger en bra "konsistens" på latrinet och tar bort lukten.
Bara som ett tips
Stenmjöl har jag också uppmärksammat. Jag tror det är ett utmärkt jordförbättringsmedel då många jordar blir utarmade på mineraler.
Jag funderar på aska också: jag sållade en stor hög aska idag från bränning av en massa ris, grenar etc genom åren. Aska innehåller ju också mineraler och andra godsaker. Men innehåller det lika mycket som stenmjöl?
/Per
puskas5
22-10-2007, 08:16
För den som funderar över om Rockdust (och annat stenmjöl) har en positiv effekt på grödorna kan det kanske vara intressant att veta att ett försök med Rockdust har utförts under sommaren av Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. Grödorna har just skördats och sedan ska resultatet analyseras. Det blir antagligen inte klart förrän efter vintern. Då kommer resultaten att publiceras. Jag håller kontakt med forskaren och har bett honom att få delge Odla-medlemmar resultatet när det blir klart.
puskas5
29-10-2007, 20:27
Var det någon mer än jag som såg Rapport i kväll (den 29/10). Dom hade ett inslag om Rockdust där en forskare menade att stenmjöl inte bara har en positiv effekt på grödan utan också på den som äter grödor berikade med mineraler från stenmjöl. Ska bli intressant när rapporten från SLU kommer.
peterhsorensen
29-10-2007, 22:04
På
http://ekologism.wordpress.com/ hittar du information om samt länkar till sidor om rockdust och stenmjöl i trädgårdsodling samt i jordbruket. Välkommen!
puskas5
29-10-2007, 22:27
Det är tyvärr lite rundgång i informationen om Rockdust och stenmjöl. Det blir en massa korshänvisningar men inte mycket nytt. Därför ska det bli spännande när resultaten av SLU:s undersökning publiceras. Det som saknas just nu är stabila vetenskapliga testresultat. Huvuddelen av det som har skrivits om Rockdust och stenmjöl är entusiastiskt men inte särskilt väl underbyggt.
Aqvakul
30-10-2007, 18:54
CITAT (puskas5 @ 22-10-2007, 08:16)

För den som funderar över om Rockdust (och annat stenmjöl) har en positiv effekt på grödorna kan det kanske vara intressant att veta att ett försök med Rockdust har utförts under sommaren av Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. Grödorna har just skördats och sedan ska resultatet analyseras. Det blir antagligen inte klart förrän efter vintern. Då kommer resultaten att publiceras. Jag håller kontakt med forskaren och har bett honom att få delge Odla-medlemmar resultatet när det blir klart.
Bra!! Följer resultaten med spänning. Är själv en skeptiker som alltid blir lite tvekam när nya "mirakelmedel" lanseras.
e_sedell
31-10-2007, 16:53
Stenmjöl är säkert någonting bra att tillföra jorden. Dock bör man veta vad det innehåller innan man strör ut det. Lite dumt att inte rapport sa ett ord om det, vad jag uppfattade i vilket fall.
puskas5
02-11-2007, 14:29
Det är nu över två månader sedan jag tillförde rikligt med stenmjöl till min hushållskompost. Innan dess hade jag problem med att den torkade ut eftersom den finns vid ett fritidshus och inte fylls på kontinuerligt. Men sedan jag tillförde stenmjöl håller den fukten hur bra som helst. Innan jag tillförde stenmjöl fanns det nästan ingen mask i komposten, nu finns det hundratals. Dessutom har jag en bestämd känsla av att själva komposteringen går snabbare i år är förra året. Men jag har gjort en del andra förändringar i år jämfört med förra året (har bland annat tillfört mer halvbrunnen trädgårdskompost) så det är inte helt givet att stenmjölet ensamt har satt fart på komposteringen.
Jan Lindgren
06-11-2007, 10:03
Hej!
Första delen av försöket med rockdust är nu genomfört. Enligt ATL idag så ger inte rockdust någon extra tillväxt. Således är det ett helt onödigt medel för prydnadsväxter. Rockdust är mald basalt. Basalt är basiskt och således olämpligt för oss som odlar surjordsväxter. Jag kan tänka mig att stenmjöl kan vara bra om man har mycket humusrika jordar där det möjligen kan bli brist på mineraler som vi människor behöver men inte växterna.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
06-11-2007, 11:02
Hej!
Försökt att kolla vad basalt innehåller. De vanligase ämnena är järn, kisel, magnesium, litium.aluminium, titan, kalcium och natrium. Dessutom kan det innehålla andra mineraler. Det ämne som kan påverka människor mycket är litium. Jag vet inte om växter tar upp litium men gör de det i stor utsträckning så kan det vara allvarligt. Vi tål inte särskilt mycket litium. Tills vi vet mera ska man nog vara försiktig med rockdust.
MVH
Jan Lindgren
puskas5
06-11-2007, 21:42
Jan Lindgrens redovisning av artikeln i ATL är ofullständig. Försöket visade ingen skillnad i tillväxt mellan grödor som odlats med respektive utan rockdust. Men fortfarande vet man inte om mineralsammansättningen i rockdustgrödan är bättre än i grödor som odlats utan rockdust. Den analysen återstår ännu att göra. Om mineralsammansättningen är bättre och hälsosamheten hos grödorna har ökat så är det inte oväsentligt, säger Håkan Fogelfors på SLU. Läs hela artikeln
härSjälv tillsätter jag stenmjöl för att få en bättre konsistens på den jord jag har och som till stora delar består av trädgårdskompost. Stenmjölet gör att jorden håller fukten bättre. Om grödorna dessutom blir hälsosammare så desto trevligare.
Jan Lindgren
07-11-2007, 09:57
Hej!
Jag skrev att det var att meningslöst preparat för prydnadsväxter. Det är mycket möjligt att det kan vara gynnsamt för ätliga grödor.
MVH
Jan Lindgren
puskas5
07-11-2007, 13:48
Jo, jag vet att du skrev om prydnadsväxter. Men prydnadsväxter diskuterades över huvud taget inte i ATL:s artikel och försöksodlingen gällde inte prydnadsväxter. Därför tyckte jag det var intressant att påpeka vad forskaren sa om näringsinnehållet i ätliga växter. Det kändes mer relevant.
carpe diem
01-02-2008, 00:00
hej, jag svarade på ett annat ställe som gällde stenmjöl. Vi köpte (via bekanta) Rockdust och resultatet var häpnadsväckande, vi använde annat gödsel, men stenmjöl gjorde verkan. Jag såg inslaget på rapport där Glasgow University yttrade sig mycket positivt.
Finns det något annat att vänta från SLU eller? Som jag förstår det har det Skottska Universitet sysslat med detta i många år och SLU gjort en provodling i ett halvår. Jag är smålänning från Kalmar och mycket konfunderad, sen Henke flyttade så gäller inte Skotttland eller.
med misstänksamma och snåla hälsningar
officinalis
03-05-2009, 23:14
Ett år senare, något som hänt med stenmjölet?
Gjorde en Google Scholar sökning, och det första jag fann var att stendamm är hälsofarligt vid inandning, så viss försiktighet vid hanteringen kan vara bra.
Det visade sig att stendamm är en oönskad biprodukt som man rätt länge letat efter användningsområden för. Populärast verkar vara att blanda i cement, men också till hydroponisk odling, och i kompost. Intressantast var en studie med hydroponiskt odlade tomater:
http://www.informaworld.com/smpp/content~c...05871654~db=allI korthet kom de fram till att stenmjöl + perlit och stenmjöl + kompost fungerade som odlingsmedium, att stenmjölet gav ökad tillgänglighet av kalcium och mangan men inte av andra mikronäringsämnen, och att stenmjölet inte gav bättre skörd.
Apropå skotska forskare drar de ungefär samma slutsatser:
http://theses.gla.ac.uk/617/ Min spontana icke-expert tanke om stenmjöl är att det borde ha ungefär samma egenskaper som pulveriserad lera vad gäller jordstruktur och vattenhållning.
officinalis
04-05-2009, 09:15
Jag tycker det låter som om stenmjöl inte är något att lägga energi på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.