Full version: Svart hattmurkla
Berith
Jag har en pallkrage där jag stoppar ner sånt som inte fått någon egen plats än, växter jag fått eller "hittat" t.ex. Häromdan fick jag se att det växte en murkla där, en svart sak som jag luskat ut är en Svart hattmurkla.

Vad gör jag nu? Ska jag hoppas på att den förökar sej så det blir en svampodling i pallkragen? Eller är det bara en engångsgrej?

dunno.gif

Piccante
Murklor verkar ha ganska lätt för att sprida sig, tycker man ser dem på de mest lustiga ställen ibland. du kan nog få fler i pallkragen. Sen är det en annan fråga om man ska äta dem iofs?
Berith
Jag vet egentligen inte om jag vill äta dom. "Förr" åt jag murklor, förvällde och höll på innan jag vågade äta, men det känns som det är för mycket jobb för så lite. g.gif Den får sitta där så får jag se om det blir fler nästa år. Antar iaf att det sitter, eller har suttit, nån murkla nån annanstans i närheten som skickat ut en avkomma till min pallkrage.
Chamomille
Hmmm. Då ere bättre att äta höstkantareller.
Berith
Trattkantarell, är det vad du kallar höstkantarell? (Googlade giggle.gif) Japp, mycket bättre, man slipper allt jobb med att få dom giftfria. tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 09-08-2007, 06:36) *
Trattkantarell, är det vad du kallar höstkantarell? (Googlade giggle.gif) Japp, mycket bättre, man slipper allt jobb med att få dom giftfria. tummenupp.gif

Ja.. Trattkantarell menade jag... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Svart hattmurkla behöver inte förvällas, den räknas som god. Det är "bara" stenmurklan som skall förvällas, och kanske öronmurkla. Eller helst inte ätas alls, det är omöjligt att helt få bort giftet som dessutom är cancerframkallande.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 07:39) *
Svart hattmurkla behöver inte förvällas, den räknas som god. Det är "bara" stenmurklan som skall förvällas, och kanske öronmurkla. Eller helst inte ätas alls, det är omöjligt att helt få bort giftet som dessutom är cancerframkallande.

Då kan man strunta i dom svamparna tycker jag. Köpte föresten en burk murklor för några år sen, den var inte bara full av murklor utan även SNIGLAR!!! URRK!!!
Limeblossom
Man kan väl odla murklor genom att gräva ner tidningar? Har du kanske täckt botten med tidningar? dunno.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Limeblossom @ 09-08-2007, 22:06) *
Man kan väl odla murklor genom att gräva ner tidningar? Har du kanske täckt botten med tidningar? dunno.gif

Du har så rätt!
En egen murkelodling kan man åstakomma genom att bottna med tidningar eller träspån. Själv håller jag på att skapa en sådan odling än en gång, förra gången kom många goda murklor.

ingrid
Berith
Nope, inga tidningar i pallkragen. Men Ingrid, blir det murklor bara så där? Måste man inte ha nåt från början? Liksom... g.gif
Tosan
Kan man få toppmurklor på det viset åxå? Eller det kanske är samma... confused.gif
Och vad är det som säger att det blir just murklor och inga andra konstiga svampar?
Eva-Helene
Jag skulle nog undvika tidningar, så mycket kemikalier som det är i trycksvärtan!
Berith
Men är trycksvärta så giftig numera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon