Anki V
Skulle vilja ”slå ett slag” för de här penstemonerna wub.gif .
Alla 4 är frösådda i år men blommar ändå på riktigt duktigt. Jag har två till...... P ovatus och P arkansanus som även de har börjat bilda knopp och kommer säkert att hinna med sig i. Tyvärr så vet jag inte vem av dem som är vem eftersom nästan alla namnlapparna blåste i väg i en av vårens stormar g.gif .

Penstemonerna lär ju kunna vara lite känsliga för vinterväta men även om de inte skulle överleva så har man ju i alla fall fått se dem blomma. Det är inte alla ”perenner” som är så pass generösa.

[attachment=6065:P_Barbatus__Large_.jpg]
PENSTEMON barbatus, skäggört
[attachment=6066:P_hirsutus__Large_.jpg]
Penstemon hirsutus pygmeaus, liten azurpenstemon
[attachment=6067:PENSTEMO...__Large_.jpg]
PENSTEMON mexicali
[attachment=6068:P_digita...p_Large_.jpg]
PENSTEMON digitalis 'Husker Red' Fingerborgshatt

/Anki
kerstin z5-6
Japp, instämmer i lovsången smile.gif

(Ovatus har gråblå nästan rundade blad , kanske det hjälper vid id ? )
ewa zon 3
Så fina smile.gif
Penstemon digitalis sådde jag också i år men det ville sig inte.
Nytt försök nästa år.

/Ewa
Gåsis
Den har jag oxå provat men inte lyckats med. Men P hirsutus pygmaeus verkar må gott hos mig. Den andra sorten jag hade överlevde inte vinter. Tur dom är vackra och blommar första sommaren!

/Åsa
Margith
Neeej, vad är ni för vänner? crying.gif
Penstemoner har jag hur många små frösådder som helst av (från i våras) men inte 17 blommar de angry.gif
Anki V
En annan sötnor som grodde till 150% och som härstammar från Östersund thanks.gif är den här lilla aklejan

Årets frösådd och ca 10 cm hög.
/Anki
Anki V
Några andra tacksamma 1:a årsblommare är Riddarsporrarna. Min "favis" är Azurriddarsporren, den passar till precis allt. Den är mellan 30-70cm hög, tar nästan ingen plats och väver ihop växterna i rabatten på ett trevligt sätt. En nackdel har den......Plantorna blir allt från vitt till mörkt blå (även om de blå överväger), ett fåtal av plantorna blir en ljustgrå/blå färg som inte är så trevlig. Den verkar inte heller vara så långlivad, drygt hälften av förra årets plantor överlevde vintern.

DELPHINIUM Magic Fountains Dark blue går inte heller av för hackor

/Anki
Krolliljan
Malva som blommar första året.

Vit malva

kerstin z5-6
Kungsljus verbascum ,Condonopsis höstöga,mjölkklocka , hässleklocka ,mfl campanula ,lewisia ,blommar första sommaren förutsatt att de sås jan-mars
Immix
Här blommar rödmalva, hornviol och studentnejlika första sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon