Full version: Färska frön
Anki V
Jag har lyckats "bärga" några frön av en Julros som egentligen inte ska vara härdig här uppe hos mig. Som tur är vet inte julrosen om detta så den har överlevt ute i två vintrar av mycket skiftande karaktär.

Jag tänker inte själv så fröna men kan tänka mig att använda dom som bytesobjekt.

Frågan är nu hur i hela världen jag ska kunna förvara dom…..Julrosfrön ska väl sås så färska som möjligt?

/Anki

kerstin z5-6
så dem nu :)Antagligen gror de först i vår
Anki V
Nja...jag vet inte om det känns så lockande att så julrosor nu i 26 gradig värme sweatingbullets.gif .

Jag har pytsat ner fröna i en burk med sand och ställt dom i kylen. Få se om jag sår dom till hösten och sedan skickar eventuella plantor till trevliga odlaiter i syd - och mellansverige tongue.gif

/Anki
uno
Jag skriver av: För att förhindra groningshämning, behöver dessa frön en varm jord (ca 22 grader) och konstant fuktighet under åtminstånde 6 veckor. Därefter bör de hållas kallt (-4 - +4 ) under 6-8 veckor. Vanligtvis startar groningen vid + 4 grade. Temperaturen höjes långsamt upp till 10 grader till groning har skett färdigt. Om inte den varma eller kalla perioden varit tillräcklig lång, gror inte fröna förrän påföljande år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon