Leontina
08-08-2007, 16:32
Hej igen!
Tack för alla svar på mina tidigare frågor, här kommer en till angående golvet.
Om man lägger plattor/sten i hela växthuset, hur funkar det när man "paltar" vatten på golvet, rinner det snällt ner i fogarna?
Sättsand alt stenmjöl vad har ni för erfarenheter av det?
Hälsningar
Yvonne i sala
Mu i myllan
09-08-2007, 14:28
Hoppa över sand över huvud taget. Det blir bara myrornas Mecka...
Sätt stenen i 0-18. Det är ett grus i sorleken från 0-18 mm. Jättelätt att få plant. Låt sedan fogarna vara. Se bara till att stenarna ligger mot varandra så att de inte vickar. Vattnet rinner snällt ner i fogarna. När du ska plantera och balta med joprd är det smart at läga ut en vaxduk på golvet så att du inte får ner en massa jord emellan stenarna. Annars blir det ju så småningom små rabatter för allsköns ogräs mellan dem. Skulle olyckan ändå vara framme så är dt bara att köra på med ogräsättika men akta växterna
Hej!
Jag har 0-4 makadam under mina plattor - myror gillar inte det. Sedan tog jag stenmjöl mellan plattorna, jag måste ha något mellan för att det ska se bra ut. Inga myror alls på detta sätt. Det enda som är lite bökigt är just det du skriver - när man vattnar. Det rinner ALLTID ut på golvet när jag vattnar, och det sipprar ner efter ett tag. Men stenmjölet skapar en relativt kompakt fog, så det tar lite tid. Det blir ganska mycket missfärgningar också när man vattnar med exempelvis näringslösning. Men jag tycker bara det är fint att det blir lite färgskiftningar på golvet.
Kolla gärna bilder i min blogg!
Mvh frugb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.