Växtsättet och bladen påminner litegrann om mina mauretanska malvor. Söt var den iaf [attachment=6088:S3400055klippt.jpg]
Tosan
08-08-2007, 20:53
Kollade lite närmare och såg att din har likadana frökapslar som min, så jag är nästan helt 100% på att det är en malva iaf. Kanske inte samma sort, men det är kanske lättare för dig att avgöra. Hojta till om du vill att jag ska ta fler foton på mina.
Gåsis
09-08-2007, 07:25
Ogräs eller inte, den försådde jag ett år och jag är jätteglad när det kommer en sån nu. Om några kommer fel är det lätt att rycka bort dem när de är små. Det viktiga innan det blir ett riktigt ogräs är att klippa bort frökapslarna innan det blir mogna fröer.
/Åsa
ingrid fuxwall
09-08-2007, 20:04
Tack för hjälpen! Trodde att det var ett ogräs eftersom det bara dök upp.
ingrid
Tosan
09-08-2007, 20:34
Hos mig är det en klar favorit som oftast dyker upp i ett eller några exemplar Mina är anuella, men tydligen ska den finnas som perenn åxå, under ett helt annat namn, nåt med cassis... Fick såna som gåva från ett plantföretag jag beställde ifrån, tyvärr kom de aldrig tbx, men jag får ju massvis med frön varje år
ingrid fuxwall
09-08-2007, 21:09
CITAT (Tosan @ 09-08-2007, 21:34)
Hos mig är det en klar favorit som oftast dyker upp i ett eller några exemplar Mina är anuella, men tydligen ska den finnas som perenn åxå, under ett helt annat namn, nåt med cassis... Fick såna som gåva från ett plantföretag jag beställde ifrån, tyvärr kom de aldrig tbx, men jag får ju massvis med frön varje år
Håller med dig, de är jättfina. Den ena plantan är lite drygt 1½ meter hög och i omfånget säkert 1 meter
Tosan
09-08-2007, 21:35
Mina blir inte så jättevida, en bra sommar kanske 30-40 cm i diameter, men gott och väl en dryg meter höga, de påminner om lite klena stockrosor tycker jag
Eva i Västerås
10-08-2007, 12:58
Visst är det en malva. Är den 1 1/2 m hög och såpass bred, så kan det vara en läkemalva. Den blir stor och yvig, med vitrosa till rosa blommor. Jag hade en som stod soligt i fet jord. den blev 2 m hög, och jag klippte och band in den till 1m bredd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.