|
*Ulrica*
08-08-2007, 17:18
Jag ska anlägga en rabatt i skugga - halvskugga längs en vacker stengärsgård. Nu är det ogräs, trädskott och hallon där. Stengärsgården Jag tänkte röja bort växtligheten, lägga på en markduk typ geotextil (eller räcker det med blöta tidningar?) och sedan fylla på med 40-50 centimeter jord. Växter ska jag fylla på med under nästa säsong. Mina frågor: 1. Fördelar resp. nackdelar med att göra detta i höst resp. till våren? 2. Var får man tag på mycket jord och vilken kvalitet ska man be om - vad heter det? Jag vill inte bli pålurad någon gammal fyllnadsmassa bara för att jag inte frågar efter rätt saker, vad använder trädgårdsanläggarproffs? Andra tips och idéer är välkomna!
gröna tjejen
08-08-2007, 17:40
ett tips är att använda sig av torvblock för att rama in rabatten.sen bottnar du med flera lager fuktiga tidningar.efter det kan manhälla i jorden i rabatten. när vi köper jord brukar vi ta släpkärran och åka till ett ställe som heter Rölunda gård, där fyller de kärran åt dig. det kanske finns nåt liknande ställe där du bor.( rölunda ligger mellan Bålsta och skokloster, ca 5 mil norr om sthlm). när jag anlade en skuggrabatt så bad jag om en mer fuktighetshållande jord. har man surjordsväxter i sin rabatt måste man ha speciell jord för det, sk. rhododendronjord. har du några tankar om växtval? nyfiken
*Ulrica*
08-08-2007, 18:13
För det första är jag endast intresserad av växter som ser ut att kunna växa i den svenska naturen. Rhododendron och azalea är för exotiskt för min trädgård, jag vill ha mycket vilda växter som tillåts växa på ett "naturligt" sätt. Ingen perfekt formklippt engelsk rabatt alltså. Lite woodland typ... Jag vill ha mycket bladväxter i olika gröna nyanser och former som täcker marken. Inte för höga växter, så att man ser muren, den är så vacker! Funkior, myskmadra, skugggröna, daggkåpa och olika ormbunkar tänkte jag ha som grund. Sen funderar jag lite på vad jag ska ha som blommar.... om det ska vara nåt färgtema... vitt kanske, tror vitt är fint i skuggan...
Torv... tjaaaa vet inte... har aldrig sett hur det kan se ut... (nån som har tips på bilder?) fungerar det som kant mot gräsmattan, i längden? Hade tänkt ta sten från en del av stengärsgården som har ramlat och lägga dem med den "rakaste" sidan utåt.
gröna tjejen
08-08-2007, 18:25
torven ramar in rabatten på ett bra sätt så att inte jorden flyter ut. man kan såga till torven om man vill, så att den inte blir så kantig.har ofta sett att den har använts vid anläggning av woodland. jättefint och jag tycker att det ser väldigt naturligt ut. har en kompis som använde sig av torvblock när hon förra året anlade sitt woodland, med liknande växtval som du nämde. det blev otroligt fint!! tyvärr har jag inga bilder av hennes rabatt och själv är hon i toscana just nu ( suck..blir man avundsjuk eller...). men det finns säkert andra som har fina bilder på woodland uppbyggda av torvblock. lycka till med din rabatt!!
Katta Kavat
08-08-2007, 19:45
Vita fingerborgsblommor kanske, eller vit krollilja tror jag blir vackert ihop med de växter du beskrivit.
ingrid fuxwall
08-08-2007, 20:17
Hade jag varit som dig skulle jag förberett rabatten i höst. Tveksamt om det räcker med tidningar, kanske men det är svårt för en "oinvigd" att svara på. Min erfarenhet är att tidningar förmultnar väldigt fort och inte stoppar ogräs speciellt mycket. Men om du arbetar igenom jorden ordentligt kanske du kan få bort det mesta av ogräset, speciellt om du tar bort en del jord. Men sådant kan säkert andra svara bättre på. Vad du ska köpa för jord kan jag inte svara på
*Ulrica*
08-08-2007, 21:05
Grejen är att det inte är så mycket jord att bearbeta. Det är så fullt av stora eller täta rötter och på vissa ställen berg. Det är därför jag tänker mej att göra en upphöjd rabatt.
kerstin z5-6
08-08-2007, 21:41
Min erf är att jord särskilt till sådana växter du vill ha -blir ung samma prissmässigt om du blandar hälften naturgödsel-häst ,ko osv -med påsjord-billig 5 förhundra typen, samt lite grus ...häst gödselkan hämtas gratis på ridskolor, travbanor o liknande med fördel nu -lägg ut duken -dyngan på i en hög Om du ska ha sten som kant -låt duken gå ut en bra bit runt rabatten -lägg sten -fyll på grus på duken samt avsluta med tex kantsten mot gräsmattan ..annars blir du galen på sjunkande stenar, inväxande gräs -gräskant som måste trimmas osv .. Försslag på vackra enkla fina woodlandväxter är Sippor , blåsippa , anemone mulifida rubra -röd , Lunddocka ,Tolvgudablomma -  Dodecatheon dentatum låg form tex Variegerat älggräs  Podophyllum hexndrum fotblad
*Ulrica*
08-08-2007, 22:03
Ok. Jag har hittat jord som verkar bra för ca. 550:- per kubikmeter om man köper mer än en kubikmeter. Den består av livsmedelskompost, trädgårdskompost, mineraljord, torv och sand. Den blir då hemlevererad i storsäck. Hur låter det jämfört med din erfarenhet? Det skulle bli cirka 25 påsar jord... undrar hur många kubikmeter 25 x 50 kilo påsjord är??? Har jag förstått dej rätt?: Markduk underst och ovanpå den rabattkantsten + något utanför som kant mot gräsmattan + grus på markduken. Sedan gödsel och sist påsjord? Eller ska gruset, gödseln och jorden blandas och läggas på markduken? Tack för växtförslagen!
kerstin z5-6
09-08-2007, 08:34
Markduk ovanpå rötterna -jord + gödsel + grus blandat -kant natursten som du föreslog -utanför naturstenen och mot gräsmattan, grusrand på den utstickande duken - På så vis kan rabattens form vara rundad slingande osv -inte så raka kanter där- ytterst där markduk grus tar slut, nergrävd rabattkant med något
*Ulrica*
09-08-2007, 09:24
åkej... då fattar jag! Håller på och kolla upp olika varianter på jord. Vi har dåligt med ställen att köpa jord på häromkring, dåligt med trädgårdar och plantskolor överhuvudtaget... bor det inga trädgårdsintresserade i Ale? Grannen har ju hästar och den andra grannen har flera år gammal kodynga så det är ingen brist på sån skit.... Kanske blir påsjord då... Men var får man tag på markduken?????Och vad för sorts grus, det finns ju massa olika sorter att välja på....
kerstin z5-6
09-08-2007, 09:49
Varför gå över ån .. efter sämre vatten  .. kommunal kompostjord har jag -vid en anläggning åt byn här -Mycket ! dålig erf av då den var full med outrotliga rotogräs .. rävsvans tex .. Du har ju perfekt jord att tillgå gammal kodynga ÄR redan jord -gruset i jorden bör vara grövre än sand, i övrigt vilket grus som helst duken köps på byggvaruhus  skulle du fundera på torvkant kan de se ut såhär
*Ulrica*
09-08-2007, 10:47
"Kodynga ÄR redan jord" men...men... jag har förstått att den ligger i någon sorts stor gödselbrunn och att det är rätt mycket liksom "soppa" i botten... är inte detta äckligt på något sätt.... den har legat där i typ 3-5 år...  funkar verkligen det? Men visst, bonden skrattade bara och sa - ta hur mycket ni vill... Har börjat fundera rejält på torvkant, mycket snyggt när det bli mossa i. Men DYRT! Jösses, det är ju rena rånet. Iaf. jämfört med stenarna som jag ju har gratis (lite svett bara)
kerstin z5-6
09-08-2007, 10:52
ok flytgödsel alltså -Min" bonde kör med gammaldags metod/blandad med stallströ -flytgödsel är våtare -men de gamla delarna är färdigbrunna o inte kväverika -men du får ta mindrte då antar jag o mer andel påsjord /grus
*Ulrica*
09-08-2007, 11:12
Tänk vad man lär sig! Jag läste på Wikipedia om naturgödsel och lärde mej om skillnaden mellan flytgödsel och fastgödsel nu! Då kanske den andra grannens hästbajs är att föredra eftersom den är i fastare form och lättare att hantera? Hittade förresten en torvgubbe i Tidaholm som säljer osågade torvblock 50x50x23 för 20:/styck. Det var ju ett bra pris, fast en bit att köra förstås....
Åh, fan att Tidaholm ligger så ocentralt Kan du inte hitta en sån gubbe i Lse åxå
Åhh vad fint det kommer att bli...jag är sååå avundsjuk på alla som har stengärdsgårdar...eller stenar överhuvudtaget.. ...nävor måste du ju ha där..och vita fänrikshjärtan..och spetsmössor...
Eva 33c
09-08-2007, 13:03
CITAT (*Ulrica* @ 08-08-2007, 23:03)  Det skulle bli cirka 25 påsar jord... undrar hur många kubikmeter 25 x 50 kilo påsjord är??? Denna lilla del av din fråga kan jag svara på: 1 kubikmeter = 1000 liter 25 x 50 = 1250 liter eller 1 kubikmeter = 20 påsar a 50 liter Så kan du prisjämföra
*Ulrica*
09-08-2007, 15:28
Hur djupt med jord måste jag minst ha då? Först hade jag ju tänkt att ha ca 50 centimeter men eftersom rabatten ska bli 15 meter (sambon tycker jag tar mej vatten över huvudet...) så skulle det bli 7-8 kubik!!!!! Börjar nästan ge upp innan jag har börjat....  Den där rabatten utgör kanske 1% av hela tomten och lyckas jag inte ens fixa den så kommer jag ju aldrig komma nån vart med min drömträdgård... HUR och VAR ska man börja i en vildvuxen naturtomt på typ 3000 kvadratmeter... minst...
Jag har en rabatt liknande din fast inte mot någon fin gärdesgård. Den är lång och gjord med markduk i botten. Jag har inte några 50 cm jord, kanske 20-30 och det går bara bra när det inte växer några buskar där. Jag köpte ett lass billig skitjord, helt stendöd alltså inte ens ogräs. Fick betala 300;- för ett lastbilslass. Bottnade med massor av kompost som var ganska grov och obrunnen och blandade sen den döda jorden med koskit (brunnen hästskit går lika bra antar jag). Här kan du se hur den växt fram på två år.     /Åsa
50 cm är kanske lite mycket..det naturliga matjordslagret är inte så mycket mer än 25-30 cm på många ställen. Om du använder tidningar i botten så får ju rabatten kontakt med den befintliga jorden till slut också..
*Ulrica*
09-08-2007, 17:58
CITAT (Gåsis @ 09-08-2007, 18:18)  Jag har en rabatt liknande din fast inte mot någon fin gärdesgård. Den är lång och gjord med markduk i botten. Jag har inte några 50 cm jord, kanske 20-30 och det går bara bra när det inte växer några buskar där.  Kanske finns det hopp för mej också... har du gjort det själv eller fick du hjälp? Min sambo är helt ointresserad av trädgårdsarbete... Hur gör du gräsmattan intill stenarna, Åsa, kan du trimma den eller? Växer den upp i rabatten? Skönt att höra att fler säger att det räcker med 20-30 centimeter! Det ska nog bli bra det här... så småningom....
Jag fick nog lite hjälp  Allt som brummar brukar män kunna använda. Det är ju inte grävt men jag har fått hjälp att köra fram sten (vi fick ta efter en nybruten skogsbilväg) och att köra upp jorden med släpvagn. Lasta av och på fick jag göra själv. Men det är inte på lång väg lika jobbigt att göra rabatter så här som det är att gräva. Köp en pirra så orkar du köra nog stora stenar själv. Fast attans vad ont i ryggen jag hade innan alla var på plats. Rabattkanten ja, det är grävt ett litet dike som stenarna ligger i och lite utanför. Där är det markduk i botten och sand ovanpå. Passar ett gräsklipparhjul men är meckigt eftersom den är så svängd. Oftast blir det trimmern, den brummar fint den /Åsa
*Ulrica*
09-08-2007, 18:09
Tja... väljer jag torvblocken så slipper jag iaf. slita med stenen, då blir det "bara" 4,5 kubikmeter jord att flytta från gårdsplanen ner till rabatten...
Starfight
09-08-2007, 18:14
Renovas anläggning i Marieholm säljer diverse jordsorter om du inte redan vet det. Men det va kanske den du hittat! Renovas jordförsäljning
*Ulrica*
09-08-2007, 18:22
Ja, bland annat. Får se vilken det blir... Har du testat jorden från Renova?
Starfight
09-08-2007, 18:30
Nä, har bara en liten uteplats så jag har inte behov för några större mängder jord. Men jag skulle tro att den är jättefin och prisvärd.
Tycker 50 cm låter som överkurs så länge du inte ska ha rosor eller nåt annat med stora rötter. Jag grävde nog ner 30 ungefär i min blombänk och stötte mot "botten" först när jag satte ner rosor i sommar. Du behöver ju inte göra hela på en gång heller, börja med 5 meter nu, 5 meter nästa år och de sista 5 tredje året.
*Ulrica*
09-08-2007, 19:52
Javisst! Så efter 3 år så är 1% av tomten planterad och klar! Jippie! Då är det bara 297 år kvar! Vet att jag tar i nu men just nu känns allt rätt oöverstigligt och för mycket....  Jag vill bo i radhus....
Åh, jag förstår dig så väl! Känner likadant emellanåt... Men om man siktar på att få en bit gjort så brukar man få till massa mer av bara farten, det känns mindre oöverstigligt. Å tänk på att du ska ha sysselsättning och glädje av trädgården resten av livet
*Ulrica*
09-08-2007, 20:18
Suck... startade en ny tråd för att få lite pepp och tips hur man ska tänka inför detta enorma... Och jag som är sån som "vill ha allt nu" och annars får det vara... blä... Jag tog ett djupt andetag och pysslade om lite småplantor... Blir så avundsjuk på såna som tex. Peter Korn som jag har följt i några år... så vansinnigt mycket energi! En helt ofattbar människa....
Nej det är ju det... vill ha allt nu funkar bara om man har pengar som gräs och har råd att leja bort/ köpa allt färdigt. Jag har gett upp med mina 1000 kvm några ggr, för jag lyckas aldrig få till det som jag tänkt. Först nu, 5:e sommaren, börjar det ta form litegrann, å då är det ju allt annat än klart. Men då tycker ju jag att det är litegrann det som är tjusningen med trädgård, att hela tiden få skapa, omskapa och experimentera.
Vi har oxå olidligt mycket tomt och den är helt utan gränser mitt på en åker. Börja i ena ändan, gör lite då och då när du orkar. Sätt träd som fyller och ger tak ganska snabbt. Gör en häck som ger rumskänsla men som inte suger livet ur dig, friväxande. Jag bor i zon sju och hatar goda råd om att bygga på höjden och att skapa rumskänsla. Men du kan titta lite i mina nya och gamla album om du vill. Första året bad vi en grannbonde plöja ett pärland, nästa år var det ganska ogräsfri jord och gick att göra rabatt av. Priset blev 200;- för plöjningen. Visst får man rensa lite mer än i rabatter med markduk och köpejord men mycket billigare.
Jag har inte så mycket tid i min sommarstuga och inte alls några pengar men det går ändå om man har lite tid att vänta. Det blir fint hos dig tror jag om du tar dig lite tid.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|