autumnleaf
Vilket virke ska man använda om man vill bygga egna pallkragar?
Har jag fattat rätt att man INTE bör använda impregnerat virke?
Kan man måla dem med falu rödfärg? Om man täcker insidan med byggplast?
Floppy
Jag har byggt en liten pallkrage och jag använde mig av impregnerat virke...men jag plastade in insidan...och du kan måla den med falu färg...
*Ulrica*
Ne, impregnerat innehåller gift så det är inte så bra, särskilt om du ska äta det du odlar. thumbdown.gif
Falu rödfärg är inte giftigt men färgar av sig vilket du kanske ska tänka på.
Nån lasyr är kanske ett alternativ om du vill ha färg?
Floppy
Ja du ser...du får olika svar...impregnerat eller inte...det är frågan...jag har hört och läst så mycket olika om detta ämne...och blir inte klokar på nått...men du gör som du vill...men OM du ska använda impregnerat virke så kom ihåg och plasta in insidan...och måla även på insidan pga kondensen som kan bli...så skyddar du träet lite extra ....
Legolas
CITAT (autumnleaf @ 08-08-2007, 18:56) *
Vilket virke ska man använda om man vill bygga egna pallkragar?
Har jag fattat rätt att man INTE bör använda impregnerat virke?
Kan man måla dem med falu rödfärg? Om man täcker insidan med byggplast?

Jag byggde odlinglådor för några år sedan av tryckat virke i samma storlek som pallkragar. Halva priset jämfört med pallkragar. Byggde 40 cm höga och står direkt på mark utan träbotten. Har inte märkt någon försämring i växtligheten. Täcker du med plast så kan du vara säker på att virket multnar ganska snart.
Morgan Dexter
Hej. har odlat i Pallkragar i många år och det är Alltså lastpallkragar, de är inte behandlade utan blir sakta gråa.. Odlar olika rosor och utsätter kragarna för olika gödningsmedel och de tycks finna sig i detta också med alla årens växlingar. Bra är om man kan gräva en grop där man skall sätta kragen eller luckra upp lite. Lägger man sedan kompost i botten så verkar det som rötterna går ner även i befintlig mark... Sen finns det kragar som är 60cm höga också och lägger man en plastskiva över dem har man ett alldeles förträffligt lite växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon