Full version: Provadopinnar
Ciczi
Hej

behandlar mina hibiskusar med provadopinnar och den stora hibiskusen fick fem stycken. Men inte tusen biter det på lössen. De poppar ju upp igen... Det är tre veckor sedan jag petade ner pinnarna.

Borde inte behandlingen ha slagit ut lössen vid detta laget???

Ciczi
Margith
Jo, det borde de ha gjort, men Provado-pinnar biter inte på all sorts ohyra.
Vad är det för löss du har i Hibiskusarna?
Ciczi
Vanliga enländiga bladlöss, svårt att säga vilken sort bladlöss men bladlöss är det.

Kan dosen vara försvag?

Ciczi
Margith
Vanliga gröna bladlöss?
Provado-pinnarna borde har hjälpt efter några dagar. Men du måste vattna ordentligt, så att pinnarna löses upp. Kan det vara det som är felet? Det är ju himla varmt nu (iaf hos mig)
Ciczi
japp, vanliga gröna bladlösseländen... sad.gif

ska vattna lite till... så får vi se om det hjälper...

Ciczi
HelénE
CITAT (Margith @ 08-08-2007, 20:29) *
Vanliga gröna bladlöss?
Provado-pinnarna borde har hjälpt efter några dagar. Men du måste vattna ordentligt, så att pinnarna löses upp. Kan det vara det som är felet? Det är ju himla varmt nu (iaf hos mig)

Hade också problem för några år sedan och grävde mig då ner i krukan med en sked, och ja pinnarna hade just inte löst upp sig alls, så det är säkert för lite vatten som är problemet.

Helén
Jan Lindgren
Hej!
Provado finns också som spray. Det kanske fungerar bättre.
MVH
Jan Lindgren
Ciczi
Nu ytterligare ett par veckor efter denna tråd startades så kan jag meddela att hibiskusarna är lusfria... Jag ökade vattendosen lite och puts väck borta är lusdjävlarna...

Ciczi
Lady Hamilton
Grattis! yaay.gif Satt här om dagen å funderade över hur det hade gått för dig Och nu blev jag så här glad yahoo.gif för din skull
Discogiraffen
Fungerar Provadopinnar på nyttoväxter också eller bara på prydnadsväxter? Om det inte funkar på nyttoväxter - några andra tips hur man blir av med otäcka lusar?
Fenja
Man bör inte använda provado på växter man ska äta, utan löss är bättre att bekämpa med 1dl såpa, 2 msk T-röd till en liter vatten. Spraya plantorna nog överallt.
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 21-08-2007, 10:46) *
Man bör inte använda provado på växter man ska äta, utan löss är bättre att bekämpa med 1dl såpa, 2 msk T-röd till en liter vatten. Spraya plantorna nog överallt.
Mvh
Fenja

Hur är det egentligen med provado på växter man ska äta? Ska man undvika det helt eller kommer giftet att brytas ned med tiden?
Lady Hamilton
Vi är inte helt överens här på Odla MEN.............jag tillhör de som använder Provado och är övertygad om att giftet bryts ner på några veckor (en del säger ca 6 veckor)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 10-10-2007, 20:34) *
Vi är inte helt överens här på Odla MEN.............jag tillhör de som använder Provado och är övertygad om att giftet bryts ner på några veckor (en del säger ca 6 veckor)

så tror jag också . det blir ju förbrukat nån gång
Piccante
CITAT (flaxss @ 10-10-2007, 20:37) *
så tror jag också . det blir ju förbrukat nån gång

Jag hittade ingen info på Bayers hemsida för sajten var lite rörig. Jag har för mig att jag har läst att giftet bryts ned efter ett tag. 6 veckor låter troligt. Sen är ju frågan hur och om det är giftigt för människor? Vad heter den aktiva substansen i provado? någon som vet???
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 10-10-2007, 20:45) *
Jag hittade ingen info på Bayers hemsida för sajten var lite rörig. Jag har för mig att jag har läst att giftet bryts ned efter ett tag. 6 veckor låter troligt. Sen är ju frågan hur och om det är giftigt för människor? Vad heter den aktiva substansen i provado? någon som vet???

Verksam beståndsdel: Imidakloprid 2,5 vikt-%. Dessutom 39% NPK 16-3-10 + 2,4 Mg.

Bekämpningsmedel: Behörighetsklass 3.
Reg.nr. 4352.

Toxikologisk information:

LD50-värde: Akut oralt råtta > 5000 mg / kg (Bayer)
Akut dermalt råtta > 5000 mg / kg.
Irriterar ej hud och slemhinnor vid
studier på kanin (Bayer).

Generellt: Kontakta läkare eller giftinformations- centralen, tel. 112, vid förgiftningssymptom.
RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING
(varningstext)
Måttligt hälsoskadlig.
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Undvik kontakt med ögon och hud.

Särskilda miljörisker: Giftigt för daggmask och andra marklevande organismer.
Förpackning: Blisterförpackning med 20 pinnaroch 100pinnar a 2g.
Piccante
CITAT (flaxss @ 10-10-2007, 20:50) *
Verksam beståndsdel: Imidakloprid 2,5 vikt-%. Dessutom 39% NPK 16-3-10 + 2,4 Mg.

Bekämpningsmedel: Behörighetsklass 3.
Reg.nr. 4352.

Toxikologisk information:

LD50-värde: Akut oralt råtta > 5000 mg / kg (Bayer)
Akut dermalt råtta > 5000 mg / kg.
Irriterar ej hud och slemhinnor vid
studier på kanin (Bayer).

Generellt: Kontakta läkare eller giftinformations- centralen, tel. 112, vid förgiftningssymptom.
RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING
(varningstext)
Måttligt hälsoskadlig.
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Undvik kontakt med ögon och hud.

Särskilda miljörisker: Giftigt för daggmask och andra marklevande organismer.
Förpackning: Blisterförpackning med 20 pinnaroch 100pinnar a 2g.

Perfekt! precis den informationen jag letade efter. Letal dos 50 är 5g /kg vilket innebär 2,5 provadopinnar. Så mycket lär man ju aldrig få i sig genom att äta av frukter/ bär man odlar.
Sofiia
nee, det är nog inte giftigt för människan i så små mängder. om en pinne väger 2g så måste man nog äta en massa pinnar för att det ska ha nån effekt... Men jag har nog ändå inte använt dem på mina örter. Känns lite obehagligt ändå. Tror inte växterna har det som behövs för att bryta ner ämnet men somsagt är det ju så små mängder som man använder.
Wilmer
Om de dessutom är skadlig för mask (och andra djur i jorden) så är man ju grym mot det fina djuret som hjälper oss så i trädgården! Växterna kanske mår bättre av lite mask i jorden?

Wilma
Piccante
CITAT (Wilmer @ 10-10-2007, 22:29) *
Om de dessutom är skadlig för mask (och andra djur i jorden) så är man ju grym mot det fina djuret som hjälper oss så i trädgården! Växterna kanske mår bättre av lite mask i jorden?

Wilma

Jag tänkte ju använda provadopinnar vid krukodling inomhus så jag hoppas att det inte är mask i jorden. Ute gör de nog ingen större nytta för då är jordvolymen så stor i förhållande till pinnen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Wilmer @ 10-10-2007, 22:29) *

Wilma

provado används enbart till krukodling inte i trädgården då man mäter krukan och sätter i x antal pinnar , och det hade inte funger i trädgården .
Biggan_
Om man har fått ohyra på orkidéer tar man en flaska med 1,25 liter hett vatten, lägger i 4 provadopinnar och skakar om tills pinnarna är upplösta (jag brukar krossa pinnarna först). Sedan vattnar man med denna lösning under några veckors tid. Anledningen till den starka dosen är att odjuren blir resistenta om lösningen är för svag.
Snöflinga
Måste erkänna att jag använt provadopinnar i rabatten blush.gif Har en endaste underbar ros som alltid fick löss ranting.gif Så förra sommaren pepprade jag joden runtikring med pinnarna och vips försvann lössen naughty.gif I år gjorde jag så i förebyggande syfte och inte en endaste lus har visat sig .... Visst, lite taskigt mot maskarna, men å andra sidan metar jag inte, så det jämnar väl ut sig whist.gif
Jan Lindgren
Hej!
Provado är enbart till för prydnadsväxter. På växtskyddsmedel som är tillåtna för ätliga växter så finns det en karenstid angiven. Det kan aldrig vara bra att äta ett medel som är systemiskt. Varför använder du pinnarna utomhus när det finns spray som är lämpligare?
Tänk på att ld50 värdet betyder att hälften av försöksdjuren dör vid den dosen vilket innebär att det kan bli skador vid en mycket lägre dos.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon