Bettson
För fet för att bli far ansåg läkaren. Kan inte låta bli att undra lite ironisk hur många som egentligen inte skulle fått barn ifall den läkaren skulle få bestämma thumbdown.gif

Jag kunde förstått om det vara mamman pga av hennes hälsa under graviditeten men pappan!!!!

http://www.gt.se/nyheter/1.789173/lakaren-...for-att-bli-far
Netha
Maken berättade just idag att han läst detta... Såååå sjukt!!!
Vem fasen har rätt att bestämma att en som väger x- antal kg inte är lämplig som pappa eller mamma ??????? ranting.gif

Nää nu har det gått för långt! angry.gif
Viktigare är väl att myndigheterna bryr sig och tar hand om alla barn/ungdomar som far illa i hemmen där både mor och far
har idealvikt.
Men det är väl för mycket begärt i dagens kroppsfixerade samhälle. sad.gif
Hellre spöa både kärring och barn om man väger lagom... än att vara en god pappa/mamma men väga 10 kilo för mycket.
Eva-Helene
Ja hade han bestämt så skulle inte jag ha blivit mamma och min ex-man inte pappa. Och inte just nå´n på min pappas sida!
Tezzla
Hur kan det komma sig att argumentet "du är för smal" aldrig används i såna här och liknande situationer?
Magdis
CITAT (Tezzla @ 08-08-2007, 23:16) *
Hur kan det komma sig att argumentet "du är för smal" aldrig används i såna här och liknande situationer?

Det är knappast lika vanligt att så är fallet och i så fall skulle man nog behöva vara ruskigt smal för att läkaren ska se det som en hälsorisk. T.ex att en anorektisk kvinna skulle söka hjälp mot barnlöshet...då tror jag verkligen att läkaren skulle reagera. Men som det ser ut som är det nog betydligt vanligare att de som söker hjälp mot barnlöshet är överviktiga o då brukar de rekommenderas att gå ner i vikt först. Vad mannens vikt har med saken att göra kan jag dock inte begripa.
Tezzla
CITAT (Magdis @ 08-08-2007, 23:22) *
Det är knappast lika vanligt att så är fallet och i så fall skulle man nog behöva vara ruskigt smal för att läkaren ska se det som en hälsorisk. T.ex att en anorektisk kvinna skulle söka hjälp mot barnlöshet...då tror jag verkligen att läkaren skulle reagera. Men som det ser ut som är det nog betydligt vanligare att de som söker hjälp mot barnlöshet är överviktiga o då brukar de rekommenderas att gå ner i vikt först. Vad mannens vikt har med saken att göra kan jag dock inte begripa.

Visst är det bra att gå ned i vikt om man har svårt för att bli gravid. Men detta med "du är för fet" gäller ju många andra områden också. Jag tvivlar faktiskt på att argumentet "du är för smal" används lika flitigt även fast undervikt medför komplikationer och probelm det också.

Det är ju ingen nyhet att överviktiga människar bemöts på annorlunda sätt än normalviktiga. Det är heller ingen nyhet att överviktiga ofta anses dumma och ointelligenta. Väldigt trist, men sant.
mamamaggan
Vad händer om killen nu går ner 10 kilo och de får sin provrörsbefruktning och att han därefter går upp 20 kilo? Avbryts graviditeten då? confused.gif

Gör man det också om en blivande mamma lägger på sig för många kilon under sin graviditet? Undrar bara var gränsen går.

Kan också berätta om en kompis som var så rädd att bli tjock under graviditeten att hon åt så litet att barnet inte fick tillräckligt med näring. Hon fick läggas in på lasarettet för att för att få dropp och sedan följde man upp henne under resten av graviditeten för att förvissa sig om att hon åt tillräckligt. När barnet fötts tog man en rad prover för att kolla att det inte tagit skada vilket det tack och lov inte gjort.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 08-08-2007, 23:28) *
Jag tvivlar faktiskt på att argumentet "du är för smal" används lika flitigt även fast undervikt medför komplikationer och probelm det också.

Tja, jag har fått höra att jag är för smal i alla möjliga och omöjliga situationer som inte alls har nån relevans för vare sig hälsa eller något annat, så vi har nog olika erfarenheter.
Rossi
Om du ska adoptera från vissa länder - Kina t.ex. - så får du inte vara överviktig. Var gränsen går vet jag inte men med tanke på hur smala många kineser är så är nog taket ganska lågt satt.
Netha
Jag har barnbarn från Kina... då när hon kom, för 5 år sedan, fanns inga frågor om vikt.
Viktigast var att ingen av oss på släktfoton var barfota.. det skulle vara ett tecken på fattigdom.

Ja tänk så olika prioriteringar vi har gällande barns trygghet och uppväxt. sad.gif
Rossi
Netha! Att viktfrågan inte togs upp berodde kanske på att det inte var aktuellt i just det fallet? Jag menar, att de blivande föräldrarna inte hade någon övervikt?

Det är möjligt att det är olika regler hos olika adoptionsbyråer i Kina.

Bekantas bekanta skulle adoptera från Colombia - tror jag att det var - och mannen var överviktig och han var tvungen att gå ner i vikt innan deras ansökan godkändes.
Netha
CITAT (Rossi @ 09-08-2007, 22:53) *
Netha! Att viktfrågan inte togs upp berodde kanske på att det inte var aktuellt i just det fallet? Jag menar, att de blivande föräldrarna inte hade någon övervikt?

Det är möjligt att det är olika regler hos olika adoptionsbyråer i Kina.

Bekantas bekanta skulle adoptera från Colombia - tror jag att det var - och mannen var överviktig och han var tvungen att gå ner i vikt innan deras ansökan godkändes.

Systerson med hustru har adopterat två barn från Colombia.. inte heller deras kroppsvikt efterfrågades... de hämtade andra barnet...
tösen i mars i år.

De har gått igenom Adoptionscentrum.
Rossi
Citerat från den här sidan:

http://www.gd.se/Article.jsp?article=93885

Sydkorea
Adopterar till Sverige sedan 1960-talet
Tar emot ansökningar från gifta par
Mottagna barn 2005: 103
Organisation: Adoptionscentrum
Kostnad: ca 125 000 exklusive resa/uppehälle
Väntetid: ca 6 månader
Speciella krav: Ingen av makarna bör ha fyllt 44 år när ansökan skickas till Sydkorea. Åldersskillnad mellan makarna får vara högst 7 år. Minst 3 års äktenskap krävs. Båda ska ha minst 11-årig skolutbildning. Om den sökande har mer än 29 i Body mass index (BMI) anses man alltför överviktig för att godtas som adoptivförälder.

Etiopien
Adopterar till Sverige sedan 1969
Tar emot ansökningar från gifta par och ensamstående kvinnor
Mottagna barn 2005: 36
Organisation: Adoptionscentrum
Kostnad: ca 85 000 kronor
Väntetid: 6-10 månader
Speciella krav: Minimiålder 25 år. Måste kunna visa på stadig inkomst och friskintyg. Vissa sjukdomar och extrem övervikt kan vara hinder.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon