Har fått mycket squash i år ,man grillar, gör grönsaksröra samt en jättegod lasagne, men sen är det stopp på fantasin.
Tar tacksamt emot olika recept där squash ingår.
Finns det någon som vet om man kan äta Herkules Kalebass, och hur man isåfall tillagar den så skulle jag bli överlycklig!
/ Abbe.
Åsa, mälardalen zon 2
08-08-2007, 21:25
Squashkakor, gratinerad squash, inlagd squash, squashsoppa, squashbröd etc. man kan göra mycket med squash.
Det finns många tidigare inlägg i receptforumet med squashrecept:
I denna hittas mitt recept på squashkaka (=falsk ostkaka)(kan även rekommendera Runåbergs recepthäfte med squash och pumparecept)
Oh så mycket recept,va kul ! man fick verkligen lust att prova allt på en gång.
Tack Åsa!
/ Abbe.
elleave
08-08-2007, 23:57
Man kan göra en köttfärsröra och gratinera squashen i halvor med röra å ost på.
stella08
10-08-2007, 14:16
Skär squash i ca centimetertjocka skivor. Ta en rymlig plastpåse, släng dit en näve vetemjöl, lite salt och squashskivorna. Tillslut påsen, skaka om allt ordentligt så att mjölet fastnar på snittytan (det ska alltså vara en ganska stor påse). Stek som plättar i vegetabilisk olja tills squashen är gyllenbrun och mjuk. Ta stekpannan från plattan, täck den med locket och ge plättarna mogna så att de blir saftiga och mjuka. Jättegott!
sqrulan
10-08-2007, 14:22
SQUASH SOPPA.
1 squash
1 gullök
brynes
3 dl grönsaksbuljong
2 msk smör
2 dl mjölk
3 dl grädde
1/2 tsk salt
1 krm svart peppar
Kokas 20 minuter,kör sedan i mixer till en
slät soppa.
Går jätte bra att frysa.
Jag hadde soppa hela vintern,hi,hi.
Margith
10-08-2007, 14:38
Det här bjöd min syster på:
Skiva squashen och lägg det i en stor form, ringla över olivolja, riv vitlök över (valfritt antal, men jag tycker att en räcker) täck med hyvlad parmesan-ost. Kör 10-15 minuter på max effekt i mikron. Serveras istf potatis till en grillad köttbit.
Gudagott!
Redigerat:
Jag menar naturligtvis 1 vitlöksKLYFTA, inte 1 hel vitlök
Hej!
Har odlat squash en del år och till ungarnas fasa så har jag fått massor och blandat det i diverse maträtter!
Men en sak de aldrig hade något emot var när jag gjorde tzatziki av dem, jag sa inte att det inte var gurka heller!
Ska nog inte vara så stora squash, man tar bort kärnor, river och blandar med matlagningsyoghurt och pressad vitlök.
Förresten tycker jag att man kan avända små squash som gurka i sallader också, det är tacksamt att odla för det blir så mycket!
Mvh Inglan
ingrid fuxwall
22-08-2007, 21:32
Själv blandar jag squashen i det mesta. I sallad, grytor, såser eller bara som stekt tillbehör.
ingrid
Dito Verde
27-08-2007, 15:28
Barnvänlig squash-rätt:
Halvera dem, gröp ut innehållet, hacka och fräs ihop med köttfärs eller quornfärs. Häll en kryddpåse fajita eller taco över med lite vatten som det står på påsen. Häll färsröran i squash-båtarna. Riv god ost över. Lägg dem i en ugnsform, häll 1 fp passerade tomater runt dem och in i ugnen. ¨Låt dem stå inne så länge som möjligt så att båtarna blir riktigt mjuka. Servera till tex ris eller potatismos och en grönsallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.