Eva i Skåne
Kan en squashplanta blomma med bara han-blommor?

Det brukar ju komma båda sorters blommor, men i år har jag inte fått en enda hon-blomma.
Kan det ändras annars är det ju lika bra att dra upp plantan.
Tosan
Pumpor och sånt kommer ofta med bara hanblommor först, sedan kommer honorna först när plantorna är stora nog att försörja frukt. Så vänta du ett tag till så kommer de nog
Åsa, mälardalen zon 2
Honblommorna kommer ofta inte förren senare på säongen ofta är det även värme som sätter fart på honblommorna, när de väl kommer går det fort frukterna växer snabbt och i skåne är det fortfarande långt kvar av odlingssäsongen.

+Det verkar även vara olika på olika sorter, jag odlar alltid flera sorter de funkar olika bra i olika väderlekar,hos mig är det Cocozelle som satt fart och producerat flera frukter, en del sorter har inte gett några honblommor än och några sorter har bara lyckats producera någon enstaka frukt (squashfrön håller i många år så man behöver inte så hela påsarna utan de kan räcka i flera år).
Eva i Skåne
Tack för svaren. Då vet jag att det bara är att vänta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon