Full version: Rosor under björk
Helena N
Jag funderar på att anlägga en rosrabatt. Kruxet är att jag skulle helst vilja ha den nära en riktigt stor björk, ungefär rakt under de yttersta grenspetsarna. Jag har mkt skugga i trädgården på övriga ställen men just här är det sol nästan hela dagen. Frågan är nu om detta är möjligt. Jag funderar i så fall på en upphöjd rabatt med markduk under men räcker det för att hålla undan björkrötterna och hur hög behöver rabatten i så fall vara för att ge rosorna tillräckligt med utrymme och näring?

Helena
kerstin z5-6
Svårt läge .. risken att björken trots dukar mm tar sig in o tar aallt vattn är stor
Rosor behöver ofta 60 cm eller mer i djup , men kan klara sig med mindre ...
Helena N
Som jag misstänkte... Men om jag bygger mig en jättestor kruka (storlek som en mindre rabatt) i trä som jag ställer på några trädgårdsplattor då?.
Kajsa
Jag har dock trotsat alla kloka råd och planterat en Lykkefund under min björk, fick till en bra grop i vår med god jord. Rosen har vuxit upp till 1.5 m nu med många grenar. Jag är glad om den blir dubbelt så stor vad det lider, den har mycket sol och jag vattnar vid torka. Jag ville bara ha en honungsros just där och ingen annan stans, så jag tänkte går det så går det, jag chansar.
kerstin z5-6
i såfall är nog kajas variant bättre -gräv ner en barriär runt rosen o plantera i jorden, däremot kan rabatten med fördel vara lite upphöjd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon