Full version: Rosfrön?
Tosan
Sitter och kollar på AoT och läser om förökning och blir ju genast nyfiken på rosfröna... Nu har jag ju inga nypon än, så jag får förhöra er när det blir dags, men jag blir lite nyfiken på hur stora fröna är och hur många det är i ett nypon. 1 eller 1000? Kan ju va bra å veta innan jag får ett ryck giggle.gif

Å förresten, har nån av er testat att korsa rosor? Vad blev resultatet? *nyfiken*
kerstin z5-6
Javisst -testat sått och fått upp i fjol/nu i vinter 07-Pollinerade själv -beroende på nyponens storlek kan där vara 4-över 20 frö
eg.nötter smile.gif
Utplanterade och väntar på knopp som kommer om inte i år så nästa år
man kan så vilka nypon som helst bara de är mogna -de ska ha färg vara mjuka o lite genomskinliga i de flesta fall

Pollinerar man själv kan man ju bestämma moder o faderskapet

Här i sticklingslänken finns även pollinering av rosor
pollinering

Hos oss bör man pollinera så tidigt som möjligt-eftersom det tar tid för nypon att mogna
Tosan
Ja jag har sett ditt pollineringstips biggrin.gif Det verkar ju hur spännande som helst! Tänk om jag får till en alldeles egen "Tosan" som får blå eller kanske gröna blommor, klänger sig upp till 5 meters höjd och klarar vintern på rosbåge i fjällzon w00t.gif yahoo.gif Nej, det är nog liten risk giggle.gif Men det är kul å leka lite rolleyes.gif
kerstin z5-6
Japp -det är liksom resan som är kul .. 8m hög klättrare för z8 är målet smile.gif
Tosan
Hihi, det duger det med biggrin.gif
Jag älskar experiment i trädgårn! Ofta går det enkla åt skogen och det omöjliga funkar alldeles utmärkt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon