Anemone nebulosa
09-08-2007, 00:05
Bild på Ribes Sanguineum/Rosenrips: http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/ribes_sanguineum.jpg
Är bären ätliga? Idag plockade (och åt) jag av bären, och de som kom med hem tänkte jag använda i ett syltkok eller liknande. Jag vet att jag kanske är inne på fel tråd i forumet nu, men jag vill ju helst slippa skriva två inlägg, och jag undrar: Är det någon som har erfarenhet av Rosenrips inom det kulinariska området och vill dela med sig av recept?
Varför heter växten ´sanguineum´?; är det för att den har ´blod´liknande färg på blommorna (cerise) eller för att växten är blodrenande, bra för blodet? -Jag syftar på det latinska ordet ´sanguis´som betyder blod, och antar att ´sanguineum´ härrör därifrån.
Piccante
09-08-2007, 01:00
Bären är väl "ätliga" så till vida att man kan äta dem utan att må dåligt men de smakar förmodligen inget vidare heller så det är ingen mening med det. Men jag har inte hittat att de på något sätt är giftiga eller så.
http://davesgarden.com/pf/go/2783/Sanguineum är vanligt artepitet, förmodligen syftande på blomfärgen. Kommer bara på röda blommor som heter så.
Gossen Ruda
09-08-2007, 07:00
Om måbär och dess släktingar skriver Örjan Armfält Hansell i Bärboken beträffande likheten med vinbär: "Då bären är helt ofarliga har en förväxling med röda vinbär inga allvarliga följder. Bären är smaklösa och fadda. I regel bryr sig inte ens barn om måbär". I den efterföljande boken med recept, Mormors sylt.., finns den inte med.
Däremot brukar fåglarna rensa buskarna effektivt.
Tillägg: Jo, sang och dess olika sammansättningar har bara med blodets röda färg att göra, finns i ett flertal artnamn inom fauna och flora.
Anemone nebulosa
09-08-2007, 13:22
Jag smakade på bären, och tror att de gör sig bra i sylt, jag tycker inte de har så fadd smak, och i såna fall försvinner den i ett hopkok skulle jag tro. Smaken är ett mellanting krusbär och svarta vinbär, fast mer oansenlig. Men, smaken är ju olika. Jag tycker det är spännande att experimentera lite grann med. Och, har man en liten kassa, då tar man även det som bara fåglarna vill ha.
Eva-Helene
09-08-2007, 16:00
Om inte annat så blir de nog en bra utdrygning, särskilt om dom som Nicoline säger, smakar lite som svarta vinbär. Brukar själv blanda svarta vinbär, röda vinbär, hallon och blåbär till en av barnen mycket uppskattad pannkakssylt.
dotpointer
06-09-2007, 21:05
Kanske använda till vin eller likör? Kanske tillsammans med några andra bär/blommor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.