|
Chamomille
09-08-2007, 07:29
Balsaminer??? Ni vet såna som sprätter iväg svarta frön?
Ja, och jag har faktiskt sått dem frivilligt.  Tycker att de är jättefina men har för säkerhets skull satt dem på lite vildare områden på tomten.
Ja, jag har. Vi kallar dem dessutom inte för nåt annat än just " Sprätt i väg".. Vi tycker väldigt mycket om att ha dem ute i periferin. De frösår sig vilt, men är väldigt lätta att ta bort där man inte vill ha dem. Klipper man dem i ett någorlunda tidigt skede så blir de riktigt prakfulla. Som buskage ungefär.
Japp, överallt utom där de ska vara. De stackare som ff växer där jag satt dem är rätt små åxå... Vill du ha frön?
Chamomille
09-08-2007, 08:57
CITAT (Tosan @ 09-08-2007, 09:15)  Japp, överallt utom där de ska vara. De stackare som ff växer där jag satt dem är rätt små åxå... Vill du ha frön? JAA... Tack..Jag älskar dom. Hade på förra tomten men glömde ta frön.. Min bättre hälft hade här med, men dom har "dött ut"
Då ska jag se vad jag kan göra. Inte säkert att mina får några frön, de är så små, men jag tror att både mamma och svärfars har
Om inte annat kan nog jag få lite frö över. Påminn mig om några veckor bara. Jag har Alzheimers light/medium, eller nåt  , så jag måste bli påmind
Chamomille
09-08-2007, 10:36
Jag ska påminna....
Jag funderar OM det går att utrota Balsaminer. Tror inte det! Här växer det överallt! Är det för stort område kan man inte, klarar man inte att ta bort dem! Det skulle ta hela sommaren, med röjsåg! De finns överallt! Finns i hagar, finns i skogen, finns på odlade områden finns............. Sprider sig fortare och mer omfattande än Lupiner........... Balsaminer är fina MEN kväver all annan växtlighet.
ingrid fuxwall
09-08-2007, 21:07
CITAT (Fera @ 09-08-2007, 22:03)  Jag funderar OM det går att utrota Balsaminer. Tror inte det! Här växer det överallt! Är det för stort område kan man inte, klarar man inte att ta bort dem! Det skulle ta hela sommaren, med röjsåg! De finns överallt! Finns i hagar, finns i skogen, finns på odlade områden finns............. Sprider sig fortare och mer omfattande än Lupiner........... Balsaminer är fina MEN kväver all annan växtlighet. Så ska du inte säga, jag som i år fört in jättebalsamin i trädgården.
Jag tycker om balsaminer, men.................för mycket ................är inte kul! Har satt några små träd utanför trädgården, i våran skogskant. Där måste vi röja balsaminer, för vi ser inte träden. Vi har redan tagit bort balsaminer där en gång denna sommar!
Odla dem! Då försvinner de nog Funderar på att testa den tekniken på brännässlor
Odla dem?????????
Ja för 15 år sedan hade vi ett odlat område, väl avgränsat, med dem! Inga problem, de växte! Snyggt, trevligt och doftade gott! (För många luktar för mycket!)
Nu har vi flyttat,, här fanns de redan! Trodde att det skulle gå att begränsa dem! Lupiner är också frammåt, men balsaminer är snabbare att ta mark! Nästan som maskroser! Gullris har vi också, men det kan jag fortfarande bekämpa!
Brännässlor kämpar jag också med! Där har jag kommit ganska långt! Sprider sig inte så farligt! Hade jag ett liv till........då skulle de växa bara där jag vill det!
Ja, se där, så länge du odlar dem har du koll på dem Själv går jag och plockar minimala små brännässlor ur gräsmattan varje dag nu, efter att jag sprayat ogräsättika runt roten. Funderar på roundup men då måste jag först flytta mina bärbuskar, och det vill jag egentligen inte. Men jag har lyckats utrota några riktigt stora kolonier i en slänt och runt några träd, där kommer bara nån enstaka nu. Synd bara att resten kommer i gräsmattan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|