tillsanna
Jag har en rabatt på drygt 2*3 m i söderläge (dvs. det blir mycket torrt på sommaren). I denna står i dag ett äppeltäd, som jag gissar bidrar till att det blir väldigt torrt. Dock skuggar trädet delar av rabatten under delar av dagen.

Jag behöver hjälp med tips på vad jag kan ha i denna som är torktåligt, täckande och relativt lättskött.

Idag finns det i bakkant akaleja i rosa/lila som verkar klara sig hyfsast och som jag gärna har kvar. Det finns också diverse med vår, tidiga sommarlökar som klarar sig ok men som när de blommat klart lämnar tråkiga "hål" i rabatten. Här finns även lite rabarber som inte det blir något av alls (för torrt?). Förr växte här även citronmeliss och oregano i mängder men dessa har jag försökt rensa bort då jag hellre har örtkryddor närmre huset.

Rabatten är rätt gammal och jorden ser väldigt kompakt och näringsfattig ut, så jag planerar att fylla på med mer jord och kanske även gödsel. Men när är det lämpligast att göra detta? Och behöver jag gräva upp de växter jag vill ha kvar när jag fyller på?

Övriga tomten är halv naturtomt med en hel del berg i dagen och de växter som blommar går mest i lila/rosa/vitt.

Jag tar tacksamt emot alla tips på bra växter och hur jag ska gå tillväga. Är inte så haj i trädgården än smile.gif.
Tosan
Löjtnantsjhjärtan, liljor och smultron funkar jättebra i min ökenrabatt. Sen fick jag tips om att gräva ner mossa under växten när jag planterar, så hjälper mossan till att hålla fukten, och det har hjälpt biggrin.gif
Chamomille
[attachment=6094:Äppelträ..._blommar.JPG]
En Jackmanni kanske... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Jordförbättra i höst -se bara till tt inte höja jordytan för högt runt själva trädet -ta bort rabarbern till annan plats -den tar annars över hela härligheten sen -
därefter kan du nog ha nästan vad du vill i rabatten

Liljor, Clematis ,nävor hässleklocka ,bronsrodgersia ,tex
tillsanna
Tack för tipsen! Ska börjar med att jordförbättra i höst i allafall smile.gif
Näcken
Nävor borde väl funka. Jag har Jolly Bee, fast den är mer blå, men har blommat länge i sommar, Jorsnävan Ballerina, liten rosa är riktigt sör och en favorit är blodnäva, mörkt rosa. Dessa står både sol och halvskugga.

Även kantnepeta är trevlig, har en vit och en blålia som blommar villigt och klipps den ner blommar den igen.

Borde inte dagliljor funka?

Lammöron är söta som utfyllnad, med eller utan blommor.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon