Jag behöver hjälp med tips på vad jag kan ha i denna som är torktåligt, täckande och relativt lättskött.
Idag finns det i bakkant akaleja i rosa/lila som verkar klara sig hyfsast och som jag gärna har kvar. Det finns också diverse med vår, tidiga sommarlökar som klarar sig ok men som när de blommat klart lämnar tråkiga "hål" i rabatten. Här finns även lite rabarber som inte det blir något av alls (för torrt?). Förr växte här även citronmeliss och oregano i mängder men dessa har jag försökt rensa bort då jag hellre har örtkryddor närmre huset.
Rabatten är rätt gammal och jorden ser väldigt kompakt och näringsfattig ut, så jag planerar att fylla på med mer jord och kanske även gödsel. Men när är det lämpligast att göra detta? Och behöver jag gräva upp de växter jag vill ha kvar när jag fyller på?
Övriga tomten är halv naturtomt med en hel del berg i dagen och de växter som blommar går mest i lila/rosa/vitt.
Jag tar tacksamt emot alla tips på bra växter och hur jag ska gå tillväga. Är inte så haj i trädgården än