Full version: Hallonfråga
*Digitalis*
Jag skulle vilja plantera hallon i trädgården, men kan inte bestämma mig för om det ska vara hösthallon eller vanliga. Har läst att "Mormorshallon" ska vara bra, men det är ju vanliga hallon som bär frukt på fjolårsskotten. Å andra sidan ska de väl vara bra och härdiga och ge bra skörd? Finns det någon sort av hösthallon som är bättre än de andra? Jag vill såklart ha hallon som får rikliga skördar av goda bär. Vilka är bäst egentligen, vanliga eller höstvarianten?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror inte man kan säga att någon är bättre än den andra de sätter ju bär under olika tid. Har man problem med insekter som övervintrar i eller på skotten kan hösthallon dock vara bäst för då kan man klippa ner hela plantan på hösten och täcka stubben med jord och ofta kan inte insekterna övervintra då.

Har man inga problem med återkommande skadeinsekter kan man ju plantera båda typerna av hallon för att få längre skördesäsong.

Utav hösthallona så gillar jag Allgold Risarp bäst.
*Digitalis*
Tack för snabbt svar Åsa! Att jag inte tänkte på det själv...att man kan kombinera och sätta båda sorterna...

Hur många plantor (av varje) är lämpligt att börja med? Det är kanske utrymmet som får bestämma iofs, men hur många behöver man för att det ska vara lönt?

Jag har ingen aning om skadedjurs/insektsläget här. Det står några gamla halvrisiga hallonplantor invid ett vedskjul, i skuggan. Vad jag vet kommer det inga bär, men platsen är klart inte optimal heller. Jag hade tänkt gräva upp och kassera de gamla hallonen och de nya jag köper ska jag plantera en bra bit ifrån i vilket fall som helst.
*Digitalis*
En liten fråga till! Vilket avstånd ska hallonplantorna ha? Jag har läst allt mellan 40 till 200 cm och blir inte klok på vilket som är rätt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog lite på sort Herbets Hallon skriver på sin hemsida att Mormorshallon behöver 1-1,5m och det är ju en ganska stor sort. Allgold Risarp blir ju mindre och växer mer kompakt så den lär nog bara behöva hälften så stort avstånd.
Skogsbrynet
Korrekt svar från Åsa i Mälardalen. Orsaken att man ska sätta glest är att sol och luft ska komma in och plantan kan torka upp efter regn och dagg Hallonskottsjuka och andra svampsjukdomar kan annars få fäste i fukten.
*Digitalis*
Tack för svaren! Har för mig att det står 40-50 cm i Handbok för Köksträdgården, men det blir ju tätt då.

Vad är det för tråd man använder att binda upp grenarna på/mot? Är det tjock ståltråd eller fungerar nylonlina a la tvättlina? Det blir kanske för tungt för tvättlina och jag antar att man måste spänna tråden/linan väldigt hårt?

När är bästa tid att plantera, nu på hösten eller till våren? innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon