Full version: torka vitlök
silas
Kom plötsligt på att vitlöken var mer än färdig, och så drog vi upp alltihop och tänkte att det skulle bli en sån där tjusig torkad vitlöksfläta. Men... hur gör man? Alltså, fläta kan jag, men ska man torka löken först? Jag har någon slags bild av att man ska torka den utomhus, men det känns som att vädret är lite för opållitligt för det. Dom kan ju inte gärna _torka_ när det regnar...? confused.gif
emmapemma
Jag flätade ihop vitlöken innan de torkat, för annars går blasten bara av. Sedan lät jag den hänga i ett söderfönster (just pga juli-vädret) tills den torkat, ca 2 veckor. Nu hänger min vitlöksfläta på plats i köket, och än ser det bra ut!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan fläta direkt om man vill och sorten inte är hardneck för de har så hårda stammar som inte mjuknar att de är omöjliga att fläta. Häng bara vitlöken på torrt och varmt ställe, och du vet väl att varm förvaring av vitlök funkar utmärkt ifall den aldrig har blivit utsatt för kyla efter skörden så de kan hänga i rumstemperatur i många månader, vissa sorter kan lagras uppåt ett år i rumstemp.

Mina hänger i förrådet som stinker vitlök just nu, jag brukar skörda senare men det var nog den varma våren som fick dem att mogna snabbare jag märkte att blasten gulnat lite och jag testade gräva och såg att ett par lökar hade spruckit upp ett tecken att de suttit lite för länge, skalet runt löken ska ju ha blivit tjockt vid skörden och ska omsluta klyftorna men det bör inte ha spruckit upp igen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon