Jag har betongplattor i mitt växthus och har ockå funderat på en vinranka. Har tänkt på alternativet att plocka bort några plattor och låta den växa där. Det som gör mig tveksam är att jag inte vet hur jag beter mig när jag måste tvätta växthuset med "algborttagningsmedel" (minns inte fabrikatet). Växthuset är ett självbygge med vitmålade ramar. Efter vintern brukar det inte se så vackert ut - fullt med svarta mögelprickar. Jag brukar spraya på medlet och har därefter skrubbat med diskborste samt sköljt med rent vatten. Ett väldigt puligt, tröttsamt och tidskrävande arbete varför jag i år istället körde med högtryckstvätten efter att sprayen verkat. Om jag hade haft en vindruva - hur hade den mått av algmedlet som oundvikligen hamnar på allt som finns i växthuset? Det är visserligen miljövänligt men ....
Hur gör man om man har växter och jord i växthuset när man rengör? Mår växterna bra av behandlingen? Hur och när rengör ni växthuset invändigt?
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2007, 12:25
Jag skrubbar bort det värsta med en sån där badrumsborste på skaft (av märke Vileda), jag använder bara såpa el. miljövänligt handdiskmedel och skrubbar och sköljer sedan med vatten inga växter har lidit av detta (ofta är de fortfarande i vila när jag tvättar på våren förutom den där tuvan med julrosor som är kvar sedan mitt såexperiment och de verkar inte lida de brukar blomma fint även efter jag trvättat) , mitt växthus är dock ett aluminiumväxthus så jag har inget trä som ska rengöras.
Tack Åsa för tipset om såpa. Faktum är att jag funderat på det tidigare - vet inte varför jag använde det dyrt inköpta medlet istället. Såpa är ju även bra som gödning. Testar det nästa vår.
Det är kanske bra med en liten hörna med "markbundna" växter i växthuset. Men, en vindruva blir ju med tiden rätt stor så det känns på något sätt oåterkallerligt att plantera den. Om jag väljer en härdig sort kanske jag lika gärna kan ha den utomhus på skyddat läge (har dock inte hittat något bra ställe). Jag funderar vidare....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.