Full version: Taklökar?
Mandi
Hur gör man?

Kan man odla dom direkt i rabatten?
I vilket läge i så fall?
Sprider dom sig själva eller plockar man skott och plantera om?

En massa frågor har jag rolleyes.gif men har två stora rabatter som jag behöver fylla ut och har blivit intresserad av taklökar.

Berätta gärna allt ni vet, tacksam för allt! help.gif
Alexander-VG-zon3
taklökar är härdiga och övervintrar utan större problem . men dom måste ha väl dränerat (torrt) och soligt för att trivas som bäst .
dom sprider sig själva . plantera dom (få veck så mycket du kan av jorden som dom är köpta i ) men plantera dom i grus eller sand jord i marken . sen så vattna första året en hel del ( mycket åt gången inte små skvätta ) mina torkade nästan bort förra sommaren (ny planterade)så därför vattna . men nu så har mina blommat detta år och sprider sig fint . dom klara sedan svår sommar torka och kräver ingen skötsel alls .
kerstin z5-6
och man kan så dem själv om man startar i tid-de utvecklas långsamt i början -feb mars
Floppy
Jag har också en fråga om taklökar...hoppas att det är ok attt jag lånar tråden lite...

Jag sådde taklökar i vår/vintras och de är nu mellan 3-5 cm breda nu...och en del har fått sidolökar...
Jag planterade dem i varsin 11 cm lerkruka (som jag sedan har satt i 'avloppsrör' tror jag att det heter)...hur gör jag för att övervintra dem...jag vill ha dem i rören till våren igen...finns det nått smart sätt...antar att lerkrukorna går sönder om de förvaras ute...
HelenN
Floppy- gräv ner dem i rabatten igen eller ha krukan inomhus. Ute rotar de sig snabbt men de trivs även inomhus.

Mandi- mina taklökar växer & växer. Till slut har de förökat sig i massor & då kan du gräva upp och flytta om dem till olika platser. Det finns många olika taklökar och många blommar fantastiskt fint. Mina sitter i en slänt där det är torrt & jag har aldrig vattnat dem utan de har bara fått regnvattnet
Floppy
Tackar för svaret lämås...skall grävas ner i helgen...ska bara leta en bra plats först...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon