Nettski
Hej,

jag har ett äppleträd Astrakan Gyllenkrok som jag ömt vårdat sedan planteringen 2003. Det sista året har jag sett att barken på stammen på ett område spruckit och blivit lite skrovlig och grov i ytan. Området som är skadat tenderar att öka i omfång sakta men säkert.

Ett annat problem på trädet är att plötsligt kan en fruktbärande grön och fin gren helt snabbt (på några dagar) vissna, löven blir bruna och karten faller ner, allt på grenen bara dör.... Jag har klippt bort grenen så fort jag sett detta hända med en känsla av att det är det bästa att göra om det nu är så att det är en smitta av något slag som drabbat grenen/trädet. (totalt 3 grenar än så länge).
Jag har använt limfällor uppsatta under det skadade området, men inget ovanligt har fastnat där (om det nu är en insekt som lever loppan).
confused.gif Vad ska jag göra? Det vore väldigt tråkigt om mitt träd dör. Hoppas någon av Er vet vad som är på tok med mitt lilla träd....

Tack på förhand!

Vänlig hälsning
Annette

Tesa
Du kanske har fått kräfta på det...tycker det låter som det. Det finns i såfall inget att göra men om trädet är någorlunda stort så klarar det sig ändå. Men man skall vara väldigt nogrann med att göra rent redskap man använder i trädet såg, sekatör osv så att man inte sprider smittan till andra träd..
Nettski
Tack Tesa för tipset!

Kräfta låter inte roligt och jag får hålla tummarna att trädet orkar stå emot kräfta om det nu är det.....

Vänlig hälsning
Annette

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon