Full version: kattmynta?
Bettanspettan
har lite frågor om kattmynta:

hur gör man för att odla kattmynta
vart får man tag på det?
hur lång tid tar det från frö till planta?
ngt annat jag bör veta?
inglan
Vi köpte plantor i en handelsträdgård utan koll på varför den kallas kattmynta! biggrin.gif
Grannarnas kattor var som galna i dem och i början skyllde jag ungarna för att nypa av skott som låg strödda runt plantorna. wub.gif
Jag har dem som en kantväxt längst en stenmur, men de breder ut sig en hel del, iaf mer än jag trodde. Flyttade in dem lite längre in i år, för jag vill kunna gå på stenmuren.
De blommar otroligt länge och är så vackra, lockar mycket bin och humlor (och katter). Klipper man ner blomstänglarna efter blomning så får man dem att blomma i stort sett hela sommaren, ca juni -sept.
Mina växer lite torrt (fast inte denna regniga sommar), men jag vet faktiskt inte vad de vill ha.
Självsår sig snällt så jag har delat med mig av plantor till andra, har inte tänkt på hur fort det blivit plantor eftersom de självsått sig.
Nu har vi katter själva och det gör inget alls om de rullar runt lite och biter av lite blad, de är så stora plantor ändå.
Mycket vacker och tacksam blomma!
Lycka till!
Hälsningar Inglan smile.gif
Fenja
Impecta har fröer till den "äkta" vitblommande kattmyntan. Annars säljs ofta blåblommande kantnepeta under samma namn, den har inte samma dragningskraft på katterna. Så på våren så har du plantor att sätta ut, ett tips är dock att låta dem växa till sig ordentligt innan, för katterna ligger ihjäl dem lätt.
Mvh
Fenja
Ammoura
Skydda plantan också medan den växer. Min stod på altanen och försvann ihop med grannkatten... (bara krukan kvar) smile.gif
Jag köpte "Kattmynta"-frö, tror jag hittade dom på Ica Maxi eller på Blomsterlandet.
Bettanspettan
tack så mkt för era svar!
ska imorgon gå och kolla på ICA efter frön! smile.gif
annelito
Hihi, underbart roligt!
I år ska jag oxå odla kattmynta och jag hoppas få tag i den riktiga kattmyntan. Får väl försöka gömma den under något tills den tagit sig så inte katten drar iväg med den! smile.gif
Boxer
Jag har en vanlig blå nepeta, och min katt blir så hög av den att han slår kullerbyttor över krukan utan att bry sig om hur han landar. crazy.gif

Även katterna på handelsträdgården, där jag var i våras, var som förbytta och manglade många plantor.
annelito
CITAT (Boxer @ 10-01-2008, 16:27) *
Jag har en vanlig blå nepeta, och min katt blir så hög av den att han slår kullerbyttor över krukan utan att bry sig om hur han landar. crazy.gif

Även katterna på handelsträdgården, där jag var i våras, var som förbytta och manglade många plantor.

Haha! Vilken syn! Jag har ju lite torkad kattmynta hemma som jag tar fram ibland och katterna blir som höga. Men det vore ju onekligen roligt att odla ute i trädgården och låta katten njuta när han själv vill.
Är det en "tacksam" växt att sköta? Är det farligt att utsätta katter för för mycket kattmynta?
Christoffer
Om jag inte minns fel, så var fröna väldigt små och ljusgroende.
Den gror på runt två veckor, och växer relativt snabbt. En hel del ljus, men inte jättemycket
värme. Även människor blir lite upplättade i sinnet av ett te på kattmyntan, Nepeta cataria.

Förresten... stämmer det att katter får stora pupiller av kattmyntan?
palbin
Effekten på katt av kattmynta (i detta fall den blå "fuskvarianten") är ej stora pupiller vad jag kunnat se, men istället en tydligt grumlig och frånvarande blick, rusaktig skulle jag vilja säga, helt olik kattens vanliga skarpa blick.

Mvh palbin

[attachment=38156:katten2.jpg]
Peyote
Får be om överseende för denna bumpning, men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd.

Är det försent att så lite kattmynta såhär dags på året? Kan de växa på vintrarna om man förser dem med en såndär "odlings-lampa"?

MVH
Pius
Jag sådde frön för nån vecka sen och de har just kommit upp, det verkar vara bra frön.

Jag ska sätta nepeta i två rabatter, till katternas gläde

Pius
akillerqueen
Efter att ha läst den här tråden måste jag få tag på lite frön! Min redan lite knäppa katt skulle älska det, för att inte tala om alla grannkatter. Undrar om det distraherar dom från att gräva i trädgårdslandet??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon