|
netaave
09-08-2007, 14:27
Igår kväll var jag borta på middag, kom hem sent och gick inte och lade mig förrän ca 2 på natten efter att ha suttit nån timme på Dbd-chatten. Hade sovrumsfönstret på vid gavel när jag satt vid datorn och hörde ljud jag inte kände igen, bl.a låga och försiktiga visslingar, trodde nån var i trädgården och noterade oxå en bil som ofta åkte ner och vände på grusplanen utanför restaurangen jag bor mitt emot.
Även sen jag lagt mig lyssnade jag till då och då, till slut hörde jag ljudet av krossat glas, for upp och kollade ut hade ju fönstret öppet nån dm. Såg en kille som krossat glaset på en ruta i restaurangen ut mot E4, han har en kompis som står snett bakom liksom avvaktande, dom är väl i 15-20 års ålder, eftersom det lyste i sovrummet vågade jag inte vicka upp persiennen men tar telefonen och slår 112. När polisen svarar vågar jag inte stå kvar vid sovrumsfönstret eftersom dom då hör att jag ringer utan går ut mot hallen och talar jag om att det pågår ett inbrott i restaurangen, killarna står då kvar vid rutan och jag ser att den ena liksom gör nåt, som jag uppfattar rensar rutan från glas, med höger arm. Dom sticker iväg en bit till hö och nästan genast slår det upp eldsflammor, som tur är pratar jag fortfarande med polisen så dom får larmet direkt.
Sen tycker jag det dröjer länge innan brandbilen kommer, jag uppfattar det som en kvart, men så länge var det nog inte, vi har ju iofs ingen bemannad station här utan folk ska ju ta sig hemifrån, polisen som är på väg från Uppsala hinner ringa mig en gång till innan brandkåren dyker upp. Sen blir det fullt pådrag jag blir intervjuad en gång till under natten och vi ser att även grannen är ute och pratar med polisen. Vi är uppe och följer släckningsarbetet och vid 04-tiden hör vi ett nytt larm, bilbrand vid badet. Där brinner den bil som setts köra här före händelsen, restaurangbranden i sig kan inte blivit så spridd men naturligtvis är skadorna stora. Tycker synd om ägaren som har haft en bra förtjänst på lunchgäster nu när E4-bygget pågår, en av våra lokala pizzerior är förstörd. Idag på fm gjordes teknisk undersökning och det kom upp en polis hit och pratade med mig även idag. Det är inte länge sen det brann i Björklinge förra gången, 26 juli i en liten såganläggning, även då tror polisen den var anlagd. Läskigt tycker jag, bara dom inte börjar tända på inne på gårdar till privata bostäder och att det blir villabränder.
mamamaggan
09-08-2007, 14:43
Men fy vad läskigt !!!!!!!!!
Tur att du var vaken och kunde larma iaf. Ja man undrar ju när de ska ge sig på vanliga bostäder. Undrar vad de tänker med de där grabbarna ? Ell de tänker nog inte alls skulle jag tro.
Hoppas de får tag på dem snart.
J**la idioter! Jag läste det i Unt i morse, och som sagt det var inte länge sedan det brann i sågen (två gånger dessutom) Kanske är samma personer?
Hörde det på radion i morse.
Men det var nog riktat speciellt till just pizzerian.
Gossen Ruda
09-08-2007, 18:08
Låter som som uteblivna beskyddarpengar eller liknande. Restaurangbranchen blir mer och mer kriminell. Här i Götet har vi haft skottlossning mot restauranger, brandbomber mot bilar, hot och annan skadegörelse. Det gäller att ta över rörelserna eller delar av dom för att kunna skattefiffla och kontrollera knarkförsäljning och prostitution. Eller då bara kräva beskyddarpengar.
Det är ju inte helt ovanligt att högerextremister ger sig på och eldar ner både restauranger och butiker för invandrare.
CITAT (Leia @ 09-08-2007, 15:46)  J**la idioter! Jag läste det i Unt i morse, och som sagt det var inte länge sedan det brann i sågen (två gånger dessutom) Kanske är samma personer? En av mina svågrar jobbar på den sågen. Inte så länge sedan det hände en tragisk olycka där.
netaave
09-08-2007, 23:30
CITAT (Netha @ 09-08-2007, 21:46)  En av mina svågrar jobbar på den sågen. Inte så länge sedan det hände en tragisk olycka där.  VA?? Nu får du pm:a mig vem det är, känner ju båda...... CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 19:08)  Låter som som uteblivna beskyddarpengar eller liknande. Restaurangbranchen blir mer och mer kriminell. Här i Götet har vi haft skottlossning mot restauranger, brandbomber mot bilar, hot och annan skadegörelse. Det gäller att ta över rörelserna eller delar av dom för att kunna skattefiffla och kontrollera knarkförsäljning och prostitution. Eller då bara kräva beskyddarpengar. Nej nej ABSOLUT inte, det här är inte nån storstadsområde, och det här var snorungar, runt 15-16 år
CITAT (netaave @ 10-08-2007, 00:30)  VA?? Nu får du pm:a mig vem det är, känner ju båda...... ? Tror inte att du känner mina svågrar... men som sagt, en av dem jobbar på sågen.
CITAT (Netha @ 10-08-2007, 05:49)  ? Tror inte att du känner mina svågrar... men som sagt, en av dem jobbar på sågen.  Vill bara flika in att det finns två "sågar" i Bj-e, en "Storsåg" och en "lillesåg"  Det var den lilla det brann på, men jag har för mig (lite osäker där) att det var den stora som det hände en olycka på relativt nyligen.
Jag kollade upp det. Det var på "stora sågen" dödsolyckan var i slutet av Maj. Är det på den sågen din svåger arbetar Netha? (På den lilla sågen tror jag bara att det är några få personer som arbetar, på den stora säkert ett 100-tal)
CITAT (Leia @ 10-08-2007, 08:17)  Jag kollade upp det. Det var på "stora sågen" dödsolyckan var i slutet av Maj. Är det på den sågen din svåger arbetar Netha? (På den lilla sågen tror jag bara att det är några få personer som arbetar, på den stora säkert ett 100-tal) Ja, han jobbar på den stora.
netaave
10-08-2007, 10:39
CITAT (Netha @ 10-08-2007, 09:54)  Ja, han jobbar på den stora. Ja på den lilla sågen arbetade bara två personer ägaren och hans måg. Den stora däremot jobbar väl flera hundra på eftersom det är skiftgång dygnet runt, men där har det ju inte brunnit på flera år!! Olyckan där i maj som ju var mycket tragisk den också där en Björklingebo omkom. En olycka som arbetsgivaren nu kommer att åtalas för såg jag i bladet.
netaave
08-02-2008, 11:34
Måste bara få berätta att det nu går bra för våran kvarterskrog igen, den va stängd ca 3 månader och fick öppna lagom till E4 försvann genom byn. Nu har det visat sig att det troligen är den enda restaurangen mellan Gävle och Uppsala då de andra lades ner vid E4-nedläggningen så alla Ålandsbussar (som fortfarande går gamla vägen) stannar här nu på matrast. Han har iom det fått gjort om utbudet lite och säljer bl.a. nu också "bara" fika o mackor, men omsätter mer än någonsin. Skönt för ägaren men även för oss som får behålla vår kvarterskrog
Vad skönt att det blev ett lyckligt slut iaf.  Här har vi haft pyromaner i farten på flera ställen, bl.a har Storstrand bränts ner (en kursgård som ägs av EFS) ett matställe precis i närheten av min dotters skola och en kiosk som också låg när dotterns skola, och där brann en man inne.  Tack och lov har de fått tag i pyromanerna nu, tre killar i 15-16 årsåldern.
netaave
09-02-2008, 01:26
CITAT (Magdis @ 08-02-2008, 11:38)  Vad skönt att det blev ett lyckligt slut iaf.  Här har vi haft pyromaner i farten på flera ställen, bl.a har Storstrand bränts ner (en kursgård som ägs av EFS) ett matställe precis i närheten av min dotters skola och en kiosk som också låg när dotterns skola, och där brann en man inne.  Tack och lov har de fått tag i pyromanerna nu, tre killar i 15-16 årsåldern. Ja finns inget jag är så rädd för och om som eld. Dom som gjorde detta är fria fortfarande, men nu finns lampor som tänds så fort man går förbi, larm m.m. så jag hoppas vi får ha vårt stamhak i fred nu när vi kan sitta på deras veranda i sommar utan semestertrafiken på vägen.
niklaswik
09-02-2008, 09:56
Röde(?) Orm eller My number one?
Av ren nyfikenhet bara, körde förbi där ganska ofta tidigare på jobbet men inte just vid den tiden det brann. Men "My number one" såg jag var uppfräschat med nya skyltar m.m. häromveckan.
(Då var jag och besökte "den stora sågen"...)
netaave
09-02-2008, 23:36
CITAT (niklaswik @ 09-02-2008, 09:56)  Röde(?) Orm eller My number one?
Av ren nyfikenhet bara, körde förbi där ganska ofta tidigare på jobbet men inte just vid den tiden det brann. Men "My number one" såg jag var uppfräschat med nya skyltar m.m. häromveckan.
(Då var jag och besökte "den stora sågen"...) Ingen av dom, finns två till
niklaswik
10-02-2008, 10:17
Haha, okej  Det var mer än jag visste om lilla Björklinge. Eller nu när jag tänker efter så minns jag en till.. Och nu minns jag den fjärde. Haha. Minnet är tydligen kortare än man tror. För ett halvår sen kunde jag varenda kurva och vartenda hus efter den där vägen...
netaave
10-02-2008, 16:22
CITAT (niklaswik @ 10-02-2008, 10:17)  Haha, okej  Det var mer än jag visste om lilla Björklinge. Eller nu när jag tänker efter så minns jag en till.. Och nu minns jag den fjärde. Haha. Minnet är tydligen kortare än man tror. För ett halvår sen kunde jag varenda kurva och vartenda hus efter den där vägen... Första rest. på vä. om du kommer norrifrån, sen kommer ju macken (DinX), kiosken o pizzerian några hus (4) senare på samma sida.
niklaswik
10-02-2008, 16:47
Just så ja.  jag är med i matchen igen. Känns skönt.
netaave
11-02-2008, 15:07
CITAT (niklaswik @ 10-02-2008, 16:47)  Just så ja.  jag är med i matchen igen. Känns skönt. Grattis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|