Maria G
Kanske inte rätt forum att skriva på, men jag blir snart galen om jag inte får hjälp no.gif
Bor inte nära vatten men har trädgården full med äckliga trollsländor. Har blivit så illa att jag nu inte kan vistas i den angry.gif

Har någon tips på hur jag ska bli av med dem? Mördarsniglar har jag massor av men de får gärna bo här smile.gif
skogstroll
öh skulle det inte va tvärtom? confused.gif sländor som är så underbara, som små älvor...
Malvia
Tycker inte heller om dem, känner mig jagad av dem.

Har inte heller vatten nära, förut hade vi pool då kan jag förstå att de gilla tomten.
kerstin z5-6
Sländan bevakar bara sitt revir, -mot andra sländor ,eller jagar flugor -husfolk bryr de sig inte om -när de väl upptäckt att man är ofarlig
Trollsländor äter andra insekter, särskilt flugor som de fångar i flykten med sina taggiga ben. Benen hålls som en korg under huvudet.

Det förekommer två typer av jaktbeteende hos trollsländorna. ”Patrullerarna” är i luften långa stunder och avsöker ofta ett bestämt stråk, t.ex. en bäck eller en häck.
”Spanarna” å andra sidan tillbringar mycket av sin tid i vegetationen och kastar sig ut från den när ett byte nalkas. De återvänder i regel till utkiksplatsen, där de kan stanna en hel dag.

Trädgård är ju natur -så man får nog lära sig gilla dem smile.gif bli "av med dem går inte ....
Jag har sländor i taket i mitt uterum -tycker de är fulländade varelser

de varken bits eller sticks .. de tror bara att du är en jättefluga smile.gif Utan insekter inga blommor ,ingen frukt, inga bär ,ingen trädgård ..
Själv tyckte jag de där jättespinnmalarna var lite läskiga i början -de med päls -nu har jag vant mig -de är faktiskt vackra de med -men stora smile.gif
Cathis
Jag älskar trollsländor dom är så vackra yes.gif
Mördarsniglar vill jag då inte ha och inte mygg heller
Maria G
Tack för alla svar, verkar som om jag får hålla mig inomhus helt enkelt unsure.gif

För mig är de inte vackra, enbart äckliga. När de sedan är i masstal blir det riktigt obehagligt.
Fick in en i hallen häromnatten och jag trodde jag skulle dö av skräck.
Jag vet mkt väl att de inte är farliga men det hjälper inte, har helt enkelt en fobi här på samma sätt jag har mot spindlar.
Får väl gå i terapi eller flytta a0a.gif

Tar hellre 10000 mördarsniglar och 500 ormar än detta gissel no.gif
KURT
CITAT (Maria G @ 09-08-2007, 15:18) *
Tack för alla svar, verkar som om jag får hålla mig inomhus helt enkelt unsure.gif

För mig är de inte vackra, enbart äckliga. När de sedan är i masstal blir det riktigt obehagligt.
Fick in en i hallen häromnatten och jag trodde jag skulle dö av skräck.
Jag vet mkt väl att de inte är farliga men det hjälper inte, har helt enkelt en fobi här på samma sätt jag har mot spindlar.
Får väl gå i terapi eller flytta a0a.gif

Tar hellre 10000 mördarsniglar och 500 ormar än detta gissel no.gif

Det är ju intressant med fobier. Och ibland verkar det som om folk vill ha kvar sina fobier och hellre anpassar sitt liv efter dem, istället för att göra sig av med dem, trotas att det bara ta ca 1 h.
Eva-Helene
CITAT (KURT @ 10-08-2007, 06:46) *
Det är ju intressant med fobier. Och ibland verkar det som om folk vill ha kvar sina fobier och hellre anpassar sitt liv efter dem, istället för att göra sig av med dem, trotas att det bara ta ca 1 h.

Det beror ju på hur pass mycket fobierna påverkar ens liv. Jag har rätt så extrem höjdskräck - att stå på en stol är fullt tillräckligt för att vålla obehag! men jag har långa och hjälpsamma söner giggle.gif . Det är inte svårt för mig att undvika att klättra i berg, åka rulltrappa (det brukar finnas hiss) gå över broar, skotta snö från taken o.dyl. så jag har inget behov av att bekämpa den fobin.
Gossen Ruda
Trollsländor skall man vara vän med, dom gör defintivt ingen skada och är ofarliga för oss. Det är en annan sak för andra flygande insekter. Man får vara glad att familjen Meganeura som fanns under karbon och perm dog ut för många miljoner år sen. Med en vingbredd på upp till 70 cm behöver men ingen fobi för att bli rädd för en sån. Fast troligen var dom dåliga flygare.

För övrigt så har trollsländorna alltid kittlat fantasin hos folk och man har trott att dom var onda. Tänk bara på namnet. Tidigare har dom även kallats för blindsticka eftersom man trodde att dom kunde sy ihop ögonlocken på folk som somnat utomhus. På norska finns namnet öyensticker pga att man trodde dom kunde sticka ut ögonen. I Danmark kallas dom för Fandens ridehest men även för guldsmed. Engelskans Dragonfly och tyskans Teufelsnadel får avsluta folkloreavdelningen.
ninnisky
CITAT (KURT @ 10-08-2007, 04:46) *

Kan du tala om för mig var jag ska offra den timman någonstans för att bli av med min spindelfobi g.gif
gillar förresten trollsländor väldigt mycket!
KURT
CITAT (ninnisky @ 10-08-2007, 22:06) *
Kan du tala om för mig var jag ska offra den timman någonstans för att bli av med min spindelfobi g.gif
gillar förresten trollsländor väldigt mycket!

http://www.livanda.se/btf/lankar/links.asp

Men man bör ju kolla att de har erfarenhet av att behandla just fobier. När det gäller konkreta fobier mot t ex djur så bör de ju också ha tillgång till resp. djur också.
amaira
Felix matte blev av med sin spindelfobi genom att titta på spinderfoton i närbild här på forumet!
Det tog visserligen längre tid än en timme, men hon närmade sig och vande sig gradvis, och till slut visade hon egna närbilder på spindlar hemma hos sig!
Så då startar jag en spindeltråd och en trollsländetråd här i naturavdelningen biggrin.gif som fobi-behandling. Det kan funka faktiskt *allvarlig* för en del.

PROVA! Försiktigt i början, men det är ju inte farligt, fast det KÄNNS farligt i hela kroppen.

Känslor och tankar är inte alltid sanningsenliga (de berättar inte verkligheten) något som jag själv emellanåt har fått tänka lite extra på, i vissa situationer som följt mig genom livet. wub.gif Var försiktig och varsam med dig själv och dina rädslor, men låt dem inte styra ditt liv, för de tar ifrån en så mycket - är min filosofi.

Jag är egentligen en vansinnigt harig person. ohmy.gif Jag kan bara inte "bry mig om det" för då får jag ju aldrig göra något roligt i livet. wub.gif biggrin.gif
Annamal
CITAT (KURT @ 10-08-2007, 06:46) *

Men det är ju just det som kännetecknar fobier - att man inte kan kontrollera sitt beteende i samband med något. Att faktiskt boka en tid där man vet att man ska konfronteras med det som gör en illamående, ger hjärtklappning och ångest kräver mer mod än en person utan fobier kan förstå.
Själv har jag blivit av med min flygrädsla på egen hand - genom att skaffa ett jobb där jag var tvungen att flyga regelbundet. Men det var så fysiskt och psykiskt påfrestande att jag verkligen förstår dem som tvekar.
Har också tvingat mig att lära mig att hantera spindlar mycket bättre än tidigare. Men en sak jag undrar över är hur fobiträningen fungerar vad gäller överraskningsmomentet? I dag är jag inte särskilt rädd för spindlar om jag får närma mig dem i min egen takt. Men när en spindel plötsligt hamnar på mig när jag inte alls är beredd får jag fortfarande alla de gamla paniksymptomen. (Och just är huset fullt av en sort som gärna hissar sig ner i håret på en, eller i sängen när man sover). Någon som vet hur träning fungerar i detta avseende? g.gif
Margith
Här är en till som kommit en bra bit på väg tack vare Amairas fantastiska foton wub.gif
Jag är verkligen skyldig dig många tack rose.gif
Numera tycker jag att skalbaggar är ganska fascinerande djur. För 2-3 år sedan låtsades jag att inte såg dem. Om jag inte har sett dem, behöver jag ju inte göra nåt åt dem, eller hur? g.gif
Spindlar är värre, men jag får åtminstone inte panik längre shy.gif För nåt år sen fanns det en spindeltråd här. Efter mycket om och men öppnade jag den och tittade ordentligt. Jag lovar, jag var sjöblöt i svett, hjärtat slog så det var akut risk för hjärtinfarkt. Men jag har iaf kommit så långt att jag vågar slå ihjäl de som är inomhus yes.gif Ja, ja, jag vet att jag borde bära ut dem istället, men... nästa år kanske??
Det jag har kvar nu är nattfjärilar och malar... speciellt de där i långhårig päls.... fear.gif

Kanske man skulle kunna få önska en tråd med fantastiska bilder på de äckel-päckel-djuren också? a0a.gif

Anledningen till att jag har utsatt mig för det här och tvingat mig igenom det, är att jag insåg att mina rädslor förstörde nöjet med min trädgård. Diverse insekter i trädgården och växthuset kommer jag aldrig ifrån, alltså måste jag välja. Ge upp trädgården eller försöka att göra nåt åt min rädsla.

Nu glömde jag citera innan jag började skriva, men jag klipper in det här från Amairas inlägg:

"PROVA! Försiktigt i början, men det är ju inte farligt, fast det KÄNNS farligt i hela kroppen. "
och
"Var försiktig och varsam med dig själv och dina rädslor, men låt dem inte styra ditt liv, för de tar ifrån en så mycket - är min filosofi."

Jag känner inte Amaira, men jag får intrycket att hon förstår det här.
Hur många gånger har inte jag fått höra "Äsch, sluta larva dig, det är ju bara en XX" Spelar roll vad det är, när jag blir livrädd!! devil.gif

Så än en gång: TACK Amaira för fantastiska bilder, för mig fungerar det som fobi-behandling kram1.gif

ninnisky
Tack Amaira och "Felix Matte" Netha ! Ni har hjälpt mig på vägen . smiley_small_hug.gif Numera kan jag titta på bilder av spindlar om de är små och någorlunda "genomskinliga" och kan hantera dem hemma också. MEN, så är det ju de större, svarta med stor kropp och håriga ben som ofta dyker upp i källaren - både hemma och här på landet!
Jag klarar det bara inte. Fryser, darrar, mår illa och har fullständig panik om jag ser en sådan. Som det känns nu skulle jag aldrig kunna närma mig en sådan stor spindel utan att dö sad.gif

I övrigt har jag inga problem med varken insekter eller kräldjur - just bara dessa f-------med åtta ben!

Ni får så gärna fortsätta att ge mig råd! wub.gif
Netha
[attachment=6240:spindeln.jpg]Inte kan jag skryta med att jag gillar spindlar inomhus..
men jag är sååå glad för att ha kommit över det värsta och nu både fotar och tittar på bilder av dem om tycker de är vackra.

Dotter som haft väldigt svår Spindelfobi.. hundrafemtielva ggr värre än jag... hon har nu fått hjälp av en vän att övervinna denna skräck.
amaira
Margith, tack för dina rara ord, jag blir varm inombords av dem. kram2.gif Tack tillbaka Ninnisky också.
Netha. ohmy.gif WOW - på hennes arm! Ojojoj. Visst är det fantastiskt!!

(Och jag visste inte ditt nya nicknamn Netha, fast jag förstod att du hade ett, nu vet jag smile.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon