Keya
Någon som har odlat portlak?
Inspirerad av ett TV-program förra veckan där det framkom att portlak innehöll mycket Omega3 som ju lär vara mycket nyttigt så har jag beställt och just fått fröpåsar med 2 olika sorters portlak från Impecta.På påsen står det barta att man kan odla portlak året runt.
Zoyas matte
Sådde portlak i våras utomhus (först i växthus). Hade också hört så mycket gott opm detta och var eld och lågor. Mördarsniglarna tog allt. Så tyvärr har jag inga råd att ge. Hann dock smaka lite på det. Smakade som sallad ungefär fast bladen var ganska tjocka.
Om man kan odla det året om hade jag ingen aning om.
Vad jag vet är att när de kommit upp så tar man inte hela plantan utan bara övre delen så kommer det ständigt upp nya blad att skörda.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag odlar dem portlak i trädgårdslandet jag går och nyper av topparna till blandsalladerna jag fixar från trädgårdslandet av ätliga bladväxter (har ingen vanlig sallad den tar sniglarna). Jag sår i mars-april inomhus och sätter ut plantorna, jag tycker bladen är lätt syrliga och goda. Ska man odla inomhus året runt lär man behöva en bra växtbelysning.
Eva i Västerås
I år har jag inte haft portlak, men det är en jättefin grönsak. Speciellt den gula (ljusgrön, egentligen). Frön till den finns hos Runåbergs. Den är sådär saftigt syrligt grön i smaken. Både bladen och de tjocka saftiga stjälkarna.
Klarar dessutom dom där torrperioderna som går så hårt åt sallat.
Låter man någon planta sätta frö, så har man till året efter.
En sommar som i år är dock ingen vidare portlaksommar. Det är nog en värmeväxt. Spar lite frön, alltså, för det är inte säkert den hinner ge frön en riktigt kall, blöt sommar.

För väldigt, väldigt länge sedan hade jag en portlak som var ännu mer "succulent" än den gula, och ännu godare.
Den gick ut för mig, och jag får inte tag på såna frön igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon