Förra sommaren planterade jag ett körsbärsträd som verkade ta sig fint...men nu ser jag att det ser ut som att det håller på att dö.
I våras hade det massor av blommor, och massor av bin så då tänkte jag att ju att nu blir det kanske några körsbär...ett! körsbär kom det.
Vi har ett större körsbärsträd på tomten men jag har ingen aning om vilken sort, men jag hoppades iallfall på pollinering ifrån detta träd.
Nu ser det ut som att det kommer massa kåda ur stammen, det kryllar av små svarta myror (är det dom som är boven i dramat?), och löven liksom krullar ihop sig och blir sedan bruna. Vad skall man göra?
jag har tyvärr ingen bild på eländet...
carina.roden
12-08-2007, 18:42
Detta är tyvärr inget svar. Det som fick mig intresserad var myrorna.
Jag köpte en krusbärsbuske från BAK... i höstas och den har inte tagit sig (fått löv och grenar) men är fortfarande vid liv. Så hopp finns det. När jag för 2 veckor sedan "vippade" den lilla stammen så vällde det upp svarta myror nerifrån hålet som uppkom vid "vippandet". Jag ryckte då upp busken och la i ny jord och myrorna åkte på återvinningen.
Varför de ville bo just där vet jag inte.
Min mor köpte körsbärsträd från BAK... och det var säkert 7 år sedan, någon enstaka frukt har hon fått under alla dessa år.
Kan inköpsstället bero på om man lyckas med ett träd eller buske. Jag hoppas du får mer svar som hjälper dig bättre.
Må så gott.
Sommartorparn
12-08-2007, 19:15
Låter som att ditt körsbärsträd drabbats av 'gummiflöde'. Tror inte man kan göra något åt den sjukdomen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.