Starfight
Jag hatar verkligen alla STORPACK av mat, allt skall va storförpackningar nu förtiden. Åååå vad jag hatar dom mad.gif alla förpackningar av mat bara blir större & större helatiden. Hur fan tänker dom igentligen? Självklart för att få sålt mer såklart.

Det går ju knappt att hitta en "normal" 200g chipspåse, ketchupflaskorna skall va megapck på 1,35kg, köttförpackningar skall va familjepack osv osv. Dom normala 400g smörgåsmargarin förpackningarna blir färre & färre, påläggspaketen blir större .......mm, mm, mm, mm.

Som singelhushåll hinner man ju inte göra av med maten innan den blir gammal, självklart går det att frysa ner mycket av det. Men jag vill ha det så färskt som möjligt när jag tillagar det. Bröd tex vill jag ha färskt, äter det knappt om det är en dag efter bakdatum. Vet inte hur många kilo mat jag slänger om året men det blir många många. Igentligen helt i onödan, hade det funnits normalstora förpackningar så hade det inte blivit mycket.

Samtidigt blir singelhushållen fler och fler.....och matförpackningarna större och större.
Tosan
Nej det är ruskigt dyrt å va singel! Då märker man verkligen att allt säljs på ekonomipack. Förutom köttfärsen som bara kommer i mindre och mindre paket så vida man inte vill ha ett kilo eller 2.
Och tänk om mjölk kunde säljas på halvliter, precis som grädde.
Eva-Helene
Jag bor också ensam mesta tiden. Storpack tycker jag väldigt bra om. Köttfärsen t.ex. steker jag upp tillsammans med lök och fryser in i 5-liters plastpåsar som jag plattar ut ordentlligt. När jag sedan ska göra köttfärssås, paj, eller gryta bryter jag loss en lagom mängd som jag tinar upp.
Netha
Stormarknader typ ICA Maxi och Coop Forum riktar sig mestadels till flerpersoners hushåll.
Men både Coop Forum och ICA Supermarket här i stan har småpack av varor som du räknar upp.
Dessutom ska man inte tro att storpack alltid är billigare än småpack.

Jag föreslår att du handlar i butiker som har charkdisk, vi gör oftast så... på ICA supermarket.
Påläg kan du ta antal skivor du vill ha, likaså kött, ost, charkuterier i mängder du själv väljer.

Också på Coop Forum, som inte har "över disk", kan vi få mindre förpackningar av t.ex köttvaror, om vi ber om det.

Nog är det väl synd att slänga mat... hellre då handla i små butiker och betala lite mer och kunna äta allt.... tycker jag. smile.gif
Starfight
Jo absolut jag håller med dig, att det är synd att man skall behöva slänga maten. Jag handlar mycket hellre i dom små butiker som finns, handla själv ofta hos ICA Supermarket här hemma. Men även i dom små butikerna blir matförpackningarna större och större, jag tycker inte att jag skall behöva be om att få en mindre paket kött tex. Sen självklart är det snällt & bra av dom att dom fixar det till mig om jag frågar.

Men även jag som singel skall väl kunna handla lika "billigt" som en storfamilj eller?

Läste senast idag i Metro att antalet livsmedelsbutiker har minskat från 8239st år 1985 till 4516st år 2006.
KURT
Storpacken är mera ovanligt i andra ländre (förutom USA då!). Men det gör också att manten blir betydligt mycket billigare, förpackningen utgör en betydande del av matens pris. Dessutom är det ju bra om man kan minska på råvaruförbrukningen.
Castea
Har också ett ensamhushåll, men irriterar mig inte på storpacken. Gör storkok och matlådor.
Däremot irriterar jag mig på serverade rätters "storpack" om man äter ute. Det är ju enorma portioner man får nu för tiden. Och dessa gigantiska chocolate chip cookies man kan köpa på caféer. Man får nästan vända sig om och bjuda hälften till bordet bredvid. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon