analni
Jag planerar att anlägga en ny perennrabatt i ett soligt hörn där det nu finns gräsmatta och har tänkt börja med att ta bort gräslagret och sedan djupgräva för att luckra upp jorden. Det jag undrar är ifall jag sedan ska komplettera jorden med någon typ av gödsel och/eller annat jordförbättringsmaterial nu i höst (för att förbereda för växterna som ska komma dit till våren) eller ska jag bara låta jorden vara som den är nu och vänta med sådana aktiviteter tills efter vintern?

Undrar
Lena (nybliven hus- och tomtägare med en miljon planer!)
kerstin z5-6
Färsk obrunnen gödsel kan läggas dit o grepas ner nu-är den mer färdig kan du vänta till våren -det lakas ur en hel del näring under höst o vinterregn
rosita
I stället för att gräva bort gräsmattelagret, brukar jag vända ner det i jorden. Jag gör så att jag gräver bort gräsmattan på en ruta ca 40*40cm+ jorden därunder ca ett spadtag djupt, detta lägger jag åt sidan. Sedan gräver jag bort gräsmattan på nästa ruta 40*40 cm och lägger den upp-och-ned i hålet där jag grävt bort jord och sen fyller jag på med jorden från ruta 2. Så håller jag på tills hela rabatten är klar och i det sista hålet lägger jag det första jag grävde och la åt sidan. På detta sättet slipper man en massa grästuvor att stuva undan och gräset som ligger underst förmultnar ganska fort. Dessutom är det djupgrävd jord. Bara att plantera i till våren efter att ha gödslat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon